Amsterdam blijft een populaire bestemming voor feesttoeristen uit het Verenigd Koninkrijk, ondanks de inspanningen van de gemeente om deze groep te ontmoedigen met de Stay Away-campagne. De campagne, die begin dit jaar werd gelanceerd, heeft het imago van de stad enigszins veranderd, maar heeft de aantrekkingskracht van de stad niet verminderd, aldus de gemeente.
Effecten van de Stay Away-campagne
In een brief aan de gemeenteraad, geven burgemeester Femke Halsema en wethouder Sofyan Mbarki (aanpak binnenstad) aan dat de campagne wel enige invloed heeft gehad op het beeld dat toeristen van Amsterdam hebben. Bezoekers zijn zich meer bewust van de regels, maar kunnen niet precies aangeven welke nieuwe beperkingen, zoals een blowverbod, er zijn.
“We kijken naar manieren om de boodschappen van de campagne specifieker te maken, om zo het beeld van de stad voor deze doelgroep scherper bij te stellen”, staat in de brief.
Britse media versus Amsterdamse realiteit
Deze bevindingen staan in contrast met berichtgeving van Britse media zoals The Independent, die beweerden dat het aantal Britse toeristen naar Amsterdam met 22 procent is gedaald ten opzichte van 2019, en dit toeschreven aan de campagne. Volgens de gemeente speelt de campagne echter geen rol in deze afname. De daling is waarschijnlijk te wijten aan de hogere reiskosten voor Britten naar Europa.
De afname van toeristen is voelbaar voor ondernemers in de binnenstad, met name voor kroegeigenaren. Rina Jongebloet van Café Emmelot geeft aan dat ze de Britse toeristen zelfs nodig heeft.
Volgende fase van de ontmoedigingscampagne
De ontmoedigingscampagne gaat nu de tweede fase in. Vanaf begin volgend jaar onderzoekt de gemeente wat de meest effectieve manier is om overlast van toeristen te beperken. De campagne zal zich ook richten op toeristen uit andere Europese landen en op Nederland zelf.
De gemeente hoopt zo niet alleen het aantal feesttoeristen terug te brengen, maar überhaupt minder toeristen te trekken. “Anders dan tien jaar geleden, kijken we nu op een nieuwe manier naar cultuur, diversiteit, de lokale economie, internationale bedrijven en de negatieve gevolgen van overtoerisme. Het verder uitwerken en uitdragen van een reëel en aansprekend beeld van de stad en Amsterdammers staat de komende jaren centraal”, aldus de gemeente.