Reizigers die gewend zijn om uit te stappen op perron 2a van Amsterdam Centraal, worden tegenwoordig begroet door een indrukwekkende bouwput. Het station ondergaat een ingrijpende verbouwing die tot 2030 zal duren, met als doel om de groeiende stroom reizigers beter te kunnen accommoderen. De eerste stap in dit ambitieuze project is het verbreden van perron 1 en 2 en het verkleinen van de sporen.
Verwachtingen en uitdagingen
“Ik ben nu al trots op wat we hebben bereikt, en we hebben nog zes jaar te gaan”, zegt stationsmanager René Wubs, terwijl hij de bouwput inspecteert. Het station ontvangt momenteel dagelijks 200.000 treinreizigers, maar dit aantal zal naar verwachting stijgen tot 275.000 in de komende jaren. Dit maakt de renovatie van de sporen en perrons een noodzakelijke onderneming.
Naast de verbreding van de Oosttunnel en de toevoeging van extra fietsenstallingen, worden de perrons breder en langer gemaakt. Dit alles gebeurt terwijl het station operationeel blijft, wat een aanzienlijke uitdaging vormt. ProRail is begonnen met de sloop en verbreding van perron 1 en 2, waarna tot 2030 alle andere sporen en werkzaamheden zullen worden uitgevoerd.
Respect voor het verleden
Het meer dan 130 jaar oude station heeft een rijke geschiedenis en bevat tal van monumentale elementen die behouden moeten blijven tijdens de verbouwing. “We stuiten op veel verborgen ruimtes waarvan we het bestaan niet wisten”, onthult Arjan Pathmamanoharan, terwijl hij de bouwput laat zien. Er zijn bogen en muren ontdekt die in de loop der jaren verborgen zijn geraakt of gesloopt tijdens eerdere verbouwingen. Deze worden zorgvuldig opgespoord en intact gelaten.
Ook de bekabeling, die momenteel tussen de plafonds ligt, wordt in een nieuw te bouwen goot geplaatst. Dit maakt toekomstig onderhoud gemakkelijker en zorgt voor minder oponthoud.
Minimale overlast voor reizigers
NS en ProRail streven ernaar om de overlast voor reizigers tot een minimum te beperken. “Het grootste probleem voor reizigers is echter het vinden van hun treinen op andere sporen. Forenzen passen zich snel aan, maar toeristen en dagjesmensen kunnen hierdoor in de war raken”, legt Wubs uit. Bovendien moeten sommige winkels plaatsmaken voor de verbouwingen.
De toekomst van Amsterdam Centraal
De huidige sloop van de perrons is slechts het begin van dit omvangrijke project. Tegen de zomer moeten spoor 1 en 2 weer operationeel zijn. Het volledige station zal naar verwachting in 2030 volledig zijn getransformeerd. “We moeten nog even volhouden en de geluidsoverlast tolereren”, concludeert de stationsmanager.