Amsterdam en andere grote Nederlandse steden overwegen een nieuw systeem voor het beheer van flitspalen, waarbij de gemeente zelf de locaties van de camera’s bepaalt. Dit systeem, dat al in gebruik is in verschillende Vlaamse gemeenten, heeft echter niet de volledige goedkeuring van Vlaamse verkeersexperts.
Verandering van bevoegdheden
Op dit moment is het Openbaar Ministerie (OM) verantwoordelijk voor het beheer van de flitspalen in Nederland. Steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag willen echter meer zeggenschap over waar deze camera’s worden geplaatst. Ze wijzen op het voorbeeld van Vlaamse gemeenten, die zelf kunnen beslissen over de locatie van flitspalen.
Belgische bezwaren
De Belgische Mobiliteitsraad, die de regering adviseert over verkeersbeleid, is echter niet enthousiast over dit systeem. Volgens secretaris Tim Buyse is het Vlaamse model niet succesvol geweest. Een van de belangrijkste problemen is de verdeling van de inkomsten uit verkeersboetes. In Vlaanderen is er geen wettelijke verplichting om deze inkomsten te investeren in verkeersveiligheidsmaatregelen, wat volgens de Mobiliteitsraad kan leiden tot een focus op het innen van boetes in plaats van het verbeteren van de veiligheid.
Commerciële belangen
Buyse wijst ook op de rol van commerciële partijen in het beheer van de camera’s. In veel Vlaamse gemeenten wordt dit uitbesteed aan TaaS, een bedrijf dat 24 euro per boete ontvangt. Er zijn zorgen dat dergelijke bedrijven meer geïnteresseerd zijn in het genereren van inkomsten dan in het bevorderen van de verkeersveiligheid.
Positieve ervaringen in Vlaanderen
Ondanks deze kritiek zijn veel Vlaamse gemeenten tevreden met het nieuwe systeem. Ze stellen dat het beheer van de flitspalen veel werk uit handen neemt van politie en justitie en dat er sinds de invoering van het systeem meer automobilisten zich aan de maximumsnelheid houden. De Mobiliteitsraad waarschuwt echter dat het systeem het moeilijker maakt om recidive bij te houden, wat een belangrijk aspect is van het verkeersveiligheidsbeleid.
De discussie over het beheer van flitspalen in Nederland is nog gaande. Het is nog onduidelijk of de grote steden hun wens om meer controle over de camera’s te hebben, zullen realiseren.