Amsterdam verlaagt snelheidslimiet: veiliger en stiller?

De nieuwe snelheidslimiet van 30 km/u

Sinds 8 december is de maximumsnelheid op veel wegen in Amsterdam verlaagd van 50 naar 30 km/u. Deze verandering is ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren en het verkeersgeluid te verminderen. Anne Hovingh, beleidsadviseur Fiets- en Verkeersveiligheid, deelt haar inzichten over de impact van deze maatregel na bijna twee maanden.

De eerste resultaten

Volgens Hovingh zijn de eerste reacties op de nieuwe snelheidslimiet overwegend positief. “We hebben feedback ontvangen van het GVB en de nood- en hulpdiensten, en tot nu toe zijn er geen bijzondere problemen gemeld,” zegt ze. Hoewel sommige automobilisten nog moeten wennen aan de lagere snelheid, ervaren veel stadsbewoners de stad als rustiger en veiliger. Een voorbijganger merkte op: “Ik ben vooral blij voor de kinderen. Ze gaan vroeg naar school, vaak nog half slapend, en met de nieuwe snelheidslimiet voelt dat een stuk veiliger.”

Kritiek op de nieuwe snelheidslimiet

Niet iedereen is echter tevreden met de nieuwe regel. Sommige Amsterdammers vinden het frustrerend om niet sneller te kunnen rijden, vooral op langere wegen. “Als je een lange weg voor je hebt, wil je soms gewoon even door kunnen rijden. Met 30 km/u is dat lastig,” aldus een inwoner.

De voordelen van 30 km/u

Hovingh benadrukt dat de voordelen van de lagere snelheidslimiet niet over het hoofd gezien mogen worden. “We verwachten dat het aantal ongelukken in de stad met 25% zal afnemen door de snelheid te verlagen naar 30 km/u. Mocht er toch een ongeluk gebeuren, dan is de kans dat een voetganger het overleeft 95%. Bovendien zou het verkeersgeluid door de lagere snelheid gehalveerd worden.”

Handhaving van de nieuwe snelheidslimiet

Om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de nieuwe snelheidslimiet houdt, neemt de gemeente verschillende maatregelen. Zo wordt de inrichting van de wegen aangepast om te hard rijden moeilijker te maken. “Denk aan een overrijdbare middenberm, waardoor de weg smaller lijkt en je automatisch langzamer gaat rijden. We voeren ook een aantal positieve acties uit, zoals de smiley-borden en de spaarflitspaal voor de buurt,” legt Hovingh uit. De gemeente zal de impact van de 30 km/u maatregel het hele jaar door blijven monitoren.

Plaats een reactie