De Amsterdamse Wallen zijn een populaire toeristische bestemming, maar de drukte kan voor de lokale bevolking soms te veel worden. De gemeente Amsterdam heeft daarom besloten om het aantal riviercruises in de stad te halveren. Deze beslissing heeft echter tot veel onrust geleid bij de betrokkenen in de sector.
De reacties op het besluit
De aankondiging van het besluit door havenwethouder Hester van Buren werd bijgewoond door een divers publiek, waaronder een oppositieraadslid, de directeur van de ondernemersvereniging en een bestuurder van Cruise Port Amsterdam. Hoewel ze begrijpen dat de stad streeft naar een beter beheersbare toeristenstroom, waren ze geschokt door de omvang van de voorgestelde reductie.
“Deze sector draagt iets bij aan de stad”, aldus Kees Noorman van de ondernemersvereniging ORAM. Kune Burgers, gemeenteraadslid voor de VVD, voegde eraan toe: “Dit is een maatregel die niet in het voordeel is van bedrijven en ondernemers rondom de haven.”
De gevolgen van de maatregel
Critici vragen zich af of deze maatregel wel de juiste toeristen weert. “Deze toeristen zijn over het algemeen 55-plus, zijn geïnteresseerd in de wereld om hen heen”, zegt Monic van der Heyden van Cruise Port Amsterdam. Bovendien hebben ze volgens haar flink wat te besteden.
Een rapport van een economisch onderzoeksbureau toont aan dat een reductie van vijftig procent ook financiële gevolgen heeft. De Nederlandse economie zou er 74 miljoen euro door mislopen en 1138 banen zouden verdwijnen. Het merendeel van de schade komt voor de rekening van de hoofdstedelijke economie.
De vastberadenheid van het college
Desondanks is het college vastbesloten. “Het gaat om de drukte, niet om welke toerist wel welkom is en welke niet”, zegt wethouder Van Buren. “We hebben de opdracht gekregen van de Amsterdammers om het overtoerisme aan te pakken.” Dat de gemeente dit ook financieel zal voelen, bijvoorbeeld door het mislopen van toeristenbelasting, is volgens Van Buren ondergeschikt aan deze opdracht.
De riviercruisesector hoopt dat het stadsbestuur zich nog zal bedenken. “Het aandeel van de riviercruisepassagiers op het totaal aantal toeristen is 1,8 procent”, zegt Van der Heyden. “Je moet je afvragen of dit dan echt uit gaat maken.” Ook ORAM-directeur Noorman heeft moeite zijn ontevredenheid over het plan te verbergen. “Dit is een maatregel waarvan ik zou zeggen: doe het niet. Richt je op andere toeristen als je die zo problematisch vindt.”