De gemeente Amsterdam heeft besloten om het stadsmerk ‘Iamsterdam’ niet op te geven. Dit besluit komt na een reeks gesprekken en onderzoeken die de komende jaren zullen plaatsvinden. Het doel is om een nieuwe positionering voor Amsterdam en de regio te ontwikkelen die aantrekkelijk is voor alle doelgroepen.
Geen haastige beslissingen
In een brief aan de gemeenteraad heeft burgemeester Halsema aangegeven dat zij en de wethouders in oktober 2023 hadden besloten om geleidelijk te stoppen met ‘Iamsterdam’. Dit besluit werd genomen na gesprekken met verschillende partners, waaronder Amsterdam & Partners. Echter, er waren zorgen dat een overhaaste beslissing om het stadsmerk te vernieuwen zou kunnen leiden tot het verlies van een waardevol merk.
“Velen uitten hun zorgen dat een voortijdige beslissing om het stadsmerk te vernieuwen zou kunnen betekenen dat we het kind met het badwater zouden weggooien”, schrijft Halsema. “Iamsterdam is een zeer sterk, bekend en gewaardeerd merk. We moeten de mogelijkheid onderzoeken om het merk opnieuw te laden of aan te passen zodat het beter past bij de huidige tijd.”
Luisteren naar de stad
Halsema benadrukt dat het college van burgemeester en wethouders de stemmen uit de stad wil respecteren. Daarom wordt het besluit dat in oktober werd genomen, herzien. “We zullen verschillende scenario’s voor het stadsmerk ontwikkelen in een open proces en in samenwerking met belanghebbenden in de stad en de regio”, zegt ze.
Er wordt verwacht dat er tegen het einde van de viering van Amsterdam 750, begin 2026, meer duidelijkheid zal zijn over de ‘nieuwe positionering’. Het meest bekende voorbeeld van het merk ‘Iamsterdam’ zijn de levensgrote letters die door de stad worden verplaatst. In februari stond er nog een set op Schiphol.