De PAN beurs in de RAI, een jaarlijks hoogtepunt voor liefhebbers van kunst en antiek, opende afgelopen weekend haar deuren. Maar voordat de 125 deelnemende antiquairs en galeriehouders hun werken, variërend in prijs van vijfhonderd tot vijfhonderdduizend euro, konden tentoonstellen, moesten deze eerst de strenge keuring van tachtig experts doorstaan.
De zenuwen van de keuring
Antiquair Bart de Roo, die een zeldzame ‘pocketglobe’ uit 1720 van de Amsterdamse maker Johannes Deur presenteerde, was niet nerveus voor de keuring. “Je moet goed je huiswerk doen”, zei hij, ervan overtuigd dat zijn bijzondere stuk de keuring zou doorstaan. En dat deed het ook, ondanks het forse prijskaartje van 85 duizend euro.
Galeriehouder Bruno Claessens, gespecialiseerd in Afrikaanse kunst, voelde wel enige spanning. Zijn ‘Mami wata beeld’, een sculptuur van een Afrikaanse vrouw uit de jaren ’50, was een twijfelgeval vanwege de duidelijke Europese invloeden. Uiteindelijk werd het beeld goedgekeurd, een teken dat de kunstwereld steeds minder strikt is in haar definitie van ‘antiek’.
De criteria van de keuring
Hoofdkeurmeester Jan Rudolph de Lorm legde uit waar de experts op letten tijdens de keuring. Authenticiteit is cruciaal: het werk moet daadwerkelijk uit de tijd komen die de stijl suggereert. Daarnaast mag een werk niet te vaak zijn gerestaureerd. Eventuele restauraties en toevoegingen moeten duidelijk beschreven zijn.
Een lodereindoosje dat werd gepresenteerd als een stuk uit 1850, werd afgekeurd omdat het zilver te modern oogde. Het doosje, dat voor vijfhonderd euro te koop zou worden aangeboden, mocht uiteindelijk niet op de beurs worden verkocht.
Goedgekeurd en klaar voor de beurs
De collectie van De Roo, inclusief de kostbare pocketglobe, werd uiteindelijk goedgekeurd. De PAN beurs, een waar paradijs voor kunst- en antiekliefhebbers, is nog tot en met zondag 26 november te bezoeken in de RAI.