De Nederlandse minister van Infrastructuur, Mark Harbers, heeft aangekondigd dat het plan om het aantal vliegbewegingen op Schiphol te beperken tot 460.000 per jaar, voorlopig wordt uitgesteld. Dit nieuws werd gedeeld in een brief aan de Tweede Kamer. Het plan, dat oorspronkelijk bedoeld was om volgend zomerseizoen in te gaan, stuit op te veel juridische bezwaren om op dit moment uitvoerbaar te zijn.
Behoud van natuur, klimaat en leefomgeving
Hoewel het plan is uitgesteld, blijft het kabinet vasthouden aan het idee dat Schiphol op termijn moet krimpen om de natuur, het klimaat en de leefomgeving te beschermen. Harbers erkent dat dit uitstel een teleurstelling is voor de omgeving, maar benadrukt dat het kabinet zich blijft inzetten voor een evenwicht tussen de activiteiten van Schiphol en de impact op de omgeving.
Internationale bezwaren
De voorgestelde beperking van het aantal vliegbewegingen heeft ook internationaal weerstand opgeroepen. Het Amerikaanse ministerie van Transport heeft aangegeven dat de beperking, die ook Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zou treffen, in strijd zou zijn met internationale afspraken. Dit zou de landingsrechten van KLM op Amerikaanse luchthavens in gevaar kunnen brengen.
Daarnaast heeft de Europese transportcommissaris Adina Vălean haar zorgen geuit over het plan. Volgens haar is het in strijd met het Europees recht, omdat er vooraf niet voldoende overleg is gepleegd met de luchtvaartsector. Hierdoor is de vereiste ‘balanced-approach-procedure’ niet gevolgd.
Verdere plannen voor krimp
Ondanks deze tegenslagen, benadrukt Harbers dat het kabinet de ‘balanced-approach-procedure’ wel zal volgen voor de langetermijnplannen voor krimp. Hij is vastberaden om door te gaan met deze plannen om de geluidsoverlast rond de luchthaven te verminderen.