De achterzijde van het Centraal Station in Amsterdam is deze week het toneel van bouwactiviteiten. De focus ligt op de verbreding van de tramhalte, een project dat wordt geleid door ProRail bouwmanager Bastiaan Logtmeijer. De aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege de geplande vervanging van de verouderde spoorbruggen aan de oostkant van het station.
Waarom de verandering?
De komende jaren zullen de spoorbruggen aan de oostkant van het Centraal Station worden vernieuwd. Dit betekent dat tram 26, die van en naar IJburg rijdt, niet het hele jaar door onder de bruggen kan rijden. De oplossing? De op- en afstapplaats wordt tijdelijk verplaatst naar de achterzijde van het station.
Een tijdelijke halte, die voorheen alleen werd gebruikt bij calamiteiten, is al aanwezig aan de achterzijde van het station. Deze halte wordt nu veiliger en toegankelijker gemaakt voor langdurig gebruik. “Daarom moet de halte vijf meter verbreed worden”, legt Logtmeijer uit.
Impact op voetgangers en fietsers
De verbreding van de halte heeft gevolgen voor het fietspad, dat moet opschuiven richting het voormalige voetpad. Om voetgangers te accommoderen, is er een pontonbrug neergelegd. De reacties van de Amsterdammers zijn gemengd. Sommigen zijn verrast dat er weer werkzaamheden zijn, terwijl anderen het opknappen van de halte een goed idee vinden.
Veranderingen in de dienstregeling van tram 26
De renovatie van de spoorbruggen, die in totaal vijf jaar zal duren, heeft gevolgen voor de dienstregeling van tram 26. Gedurende acht maanden per jaar zal de halte van de tram zich verplaatsen naar de achterzijde van het Centraal Station, te beginnen op 24 juni. In de overige vier maanden zal de tram stoppen op zijn gebruikelijke plaats aan de centrumzijde.
Deze verandering kan extra reistijd opleveren voor de frequente tramgebruikers. Sommigen zijn teleurgesteld over de verplaatsing van de tramhalte, terwijl anderen het minder erg vinden, zolang de nieuwe locatie maar duidelijk is aangegeven.
Verkeersomleidingen tijdens de werkzaamheden
De werkzaamheden aan de halte achter het station zullen tot eind april duren. Fietsers worden in verschillende fases om het werk heen geleid. In het weekend van 23 en 24 maart zal het fietspad achter het Centraal Station volledig worden afgesloten. Voetgangers kunnen gedurende de werkzaamheden langs het werk lopen.
Vanaf juni 2024 zal tram 26 gebruik gaan maken van de verbeterde halte aan de achterzijde van het Centraal Station.