Vanaf het dak van de Zilveren Toren hebben we een panoramisch uitzicht op de laatste fase van de werkzaamheden rondom het Centraal Station van Amsterdam. De straat ter hoogte van de voormalige fietsflat is opgebroken, en de kabels en leidingen worden vervangen. Emma Walboom, de omgevingsmanager, geeft ons een inkijkje in wat deze veranderingen betekenen voor de weggebruikers.
De Entree: Een nieuw gezicht voor het Centraal Station
De werkzaamheden aan de centrumzijde van het Centraal Station zijn niet nieuw. Het project ‘De Entree’ is al in 2018 van start gegaan met als doel het gebied overzichtelijker en aantrekkelijker te maken. In de tussentijd is er een ondergrondse fietsenstalling geopend en zijn de tramsporen vernieuwd. Nu is het de beurt aan de westzijde van het Stationsplein om een make-over te krijgen.
Wat verandert er?
Emma Walboom licht toe wat de grootste veranderingen zullen zijn. “Zodra dit deelgebied klaar is, hebben we het oude fietspad verwijderd en komt er een bredere fietsstraat. Er zal meer ruimte zijn voor fietsers en voetgangers. Aan de kant van de voormalige fietsflat worden nieuwe bomen geplant en onder het spoorviaduct komen plekken voor bromfietsen.”
Voordat het gebied een nieuwe inrichting krijgt, worden eerst de kabels en leidingen vernieuwd. Dit is een uitdagende taak. “Je weet nooit wat je in de grond tegenkomt”, legt Walboom uit. Een werkman die bezig is de oude gasleiding te vervangen voegt toe: “Het is vol in de grond met allerlei kabels en leidingen dus ik moet veel meten en zagen.”
Reacties van voorbijgangers
Vanaf de Zilveren Toren is de drukte rondom de werkzaamheden goed te zien. Amsterdammers en toeristen proberen langs de werkzaamheden te komen. De werkmannen blijven hier nuchter onder. “Als je in een stad werkt als Amsterdam, dan moet je je gewoon concentreren op het werk.”
Voorbijgangers hebben gemengde gevoelens over de werkzaamheden. “Ik vind het eigenlijk best wel vervelend, want het is zo luid en het stinkt hier”, vertelt een meisje op de fiets. Een andere voorbijganger ziet echter de noodzaak van de werkzaamheden in. “Ik heb hier heel vaak bijna een ongeluk. Dus als het beter gereguleerd wordt, is het beter voor de veiligheid.”
Omleidingen
Op dit moment is de westzijde van het Stationsplein alleen bereikbaar voor bestemmingsverkeer. “Autoverkeer rijdt via de Droogbak over de Prins Hendrikkade. Fietsers vanaf de IJ-zijde volgen een omleidingsroute door de Cuyperspassage richting de Martelaarsgracht naar het centrum”, meldt Walboom. Voetgangers moeten op sommige delen over loopschotten lopen.