De afgelopen jaren hebben we een scala aan nieuwe trends zien opkomen, van natuurwijn tot croissants gevuld met pistache of pudding. Jonas Kooyman, de beheerder van het populaire platform Havermelkelite, deelt zijn inzichten over de trends die de jonge Amsterdammers in 2023 hebben omarmd en wat we in het komende jaar kunnen verwachten.
De trends van 2023: Open relaties en paddodruppels
Met een indrukwekkende volgersbasis van 160.000 op Instagram en een betaalde nieuwsbrief, heeft Kooyman een vinger aan de pols van de trends en hypes in de stad. “In 2023 waren we fan van open relaties en paddodruppels”, zegt hij. Maar niet alle trends van het afgelopen jaar krijgen zijn goedkeuring.
De poverty play-trend: Een stap te ver?
Kooyman is kritisch over de zogenaamde ‘poverty play’-trend, waarbij welgestelde jonge Amsterdammers zich kleden in een stijl die geïnspireerd is op de arbeidersklasse. “Het verheerlijkt armoede, terwijl veel mensen daar echt in leven. Dat vind ik problematisch”, zegt hij.
Wat kunnen we verwachten in 2024?
Volgens Kooyman zullen we in het komende jaar een verschuiving zien naar een meer traditionele stijl. “We gaan ons kleden zoals opa’s: loafers van leer, oude dure horloges en van die vesten zoals in een bejaardentehuis.” Maar het gaat niet alleen om kleding. Kooyman voorspelt ook een opkomst van Ethiopische jazzmuziek. “Waar je dit jaar natuurwijn dronk om te laten zien dat je erbij hoorde, hoef je komend jaar alleen maar te zeggen dat je Ethiopische jazz luistert. Het is echt heel chill!”
En net zoals de politiek een zwaai naar rechts maakte tijdens de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen, ziet Kooyman een soortgelijke trend onder de jonge generatie. “Je ziet het al: vlees maakt bijvoorbeeld een comeback op de menukaart”, zegt hij. “En veel kinderen krijgen, roken en dun zijn wordt weer een symbool van welvaart.”
De nadelen van trendvolgen
Hoewel Kooyman de trends nauwlettend in de gaten houdt, erkent hij ook de nadelen van het blindelings volgen van hypes. “Het heeft ook een soort sprinkhaneneffect: iedereen kopieert elkaar en gaat naar dezelfde plekken. Ik vind dat de twintigers en dertigers best eens wat meer hun eigen smaak mogen krijgen en die mogen volgen.”