De toekomst van de cruise terminal in Amsterdam: een dilemma

De cruise terminal aan de Piet Heinkade in Amsterdam staat ter discussie. Eerst was er sprake van een mogelijke verplaatsing, maar nu wordt er zelfs geopperd om de terminal volledig te sluiten. Dit zou niet alleen gevolgen hebben voor lokale ondernemers, maar ook voor de stedelijke financiën.

Impact op werkgelegenheid en toerisme

Volgens D66-raadslid Ilana Rooderkerk, die een motie indiende om de Passenger Terminal te sluiten, hoeft dit niet per se te betekenen dat mensen hun baan verliezen. “Ze kunnen ook elders in het land bijdragen aan het toerisme. Alles hoeft niet in de binnenstad van Amsterdam te gebeuren,” stelt ze.

De economische waarde van cruises

Hoewel de sluiting van de terminal voordelen kan hebben voor de luchtkwaliteit en het milieu, is er ook een economische kant aan het verhaal. Wanneer een cruiseschip aanmeert in Amsterdam, levert dit drie tot zes ton op voor de economie. Dit is afhankelijk van of het schip slechts een tussenstop maakt of dat Amsterdam het begin- of eindpunt van de reis is.

Daarnaast betalen de schepen liggeld, wat uiteindelijk via het Havenbedrijf weer bij de gemeente terechtkomt. Zo betaalde de Norwegian Prima bijvoorbeeld bijna 35.000 euro liggeld. Vorig jaar meerden er 104 schepen aan, maar de stad wil dit aantal opvoeren tot maximaal 190 per jaar.

De kwaliteit van het toerisme

De toeristen die met cruiseschepen naar Amsterdam komen, zijn vaak niet de budgettoeristen, maar eerder het ‘hoogwaardige soort’ toeristen waar de stad zich op wil richten. Ze komen voor de musea en om te winkelen, zoals een man uit Dallas aangaf.

Echter, burgemeester Halsema heeft eerder aangegeven dat ze vindt dat cruises weinig toevoegen aan de stad. Veel cruisetoeristen eten bij internationale ketens, wat weinig betekent voor de lokale middenstand, aldus Halsema.

De toekomst van de terminal

Of de terminal daadwerkelijk zal verdwijnen, is nog onzeker. Veel hangt af van de plannen voor de ‘Sprong over Het IJ’. Een woordvoerder van wethouder Van Buren geeft aan dat de toekomst van de terminal sterk afhangt van hoe deze plannen eruit gaan zien. Het laatste woord is hier dus nog niet over gesproken.

Plaats een reactie