De gemeente heeft grootse plannen voor de toekomst van verkeerslichten. In de nabije toekomst zullen alle verkeerslichten in de stad ‘intelligente verkeerslichten’ zijn. Deze geavanceerde verkeerslichten zullen in staat zijn om verkeer te herkennen, prioriteit te geven aan bepaalde groepen en te communiceren met auto-apps en -systemen.
De Visie van de Gemeente
Deze visie werd onlangs onthuld in een bijlage bij de antwoorden van wethouder Alexander Scholtes (ICT en Digitale Stad) op vragen van raadsleden Anke Bakker (Partij voor de Dieren) en Elisabeth IJmker (GroenLinks). De raadsleden hadden om meer duidelijkheid gevraagd over de effectiviteit en noodzaak van dergelijke experimentele programma’s waarin nieuwe digitale technieken worden toegepast.
In de bijlage die Scholtes meestuurde, werden 47 projecten beschreven, waaronder de intelligente verkeerslichten. Deze maken deel uit van het landelijke programma Talking Traffic van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat streeft naar slimme en duurzame steden.
De Slimme Verkeerslichten
De gemeente begon in 2018 met het project en sindsdien worden alle vervangen verkeerslichten standaard uitgerust met deze technologieën. Dankzij hun vermogen om verkeer te ‘herkennen’, kunnen de slimme verkeerslichten bepaalde verkeersstromen voorrang geven boven andere. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn voor grote groepen fietsers, openbaar vervoer en (zwaar) vrachtverkeer, waardoor het verkeer op drukke kruispunten efficiënter kan doorrijden.
De wegbeheerder, in dit geval de gemeente zelf voor 30 en 50 kilometer per uur-wegen, kan zelf bepalen welke groepen voorrang krijgen. Nood- en hulpdiensten zouden automatisch altijd voorrang krijgen. De nieuwe verkeerslichten worden bij oplevering geëvalueerd en er vindt ook jaarlijks een evaluatie plaats door de directie Verkeer en Openbare Ruimte.
Andere Opvallende Projecten
Naast de intelligente verkeerslichten, bevatte de lijst van Scholtes nog enkele andere opvallende projecten. Zo wordt er in de fietsenstalling onder het Rokin gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om te detecteren of er personen langdurig in de stalling verblijven. Er werd ook geëxperimenteerd met het verminderen van geluidsoverlast van terrassen via geluidssensoren en een feedbackmechanisme, maar dit project is om praktische redenen stopgezet.
Wethouder Scholtes heeft beloofd volgend jaar met meer informatie over deze digitale projecten te komen.