De toekomst van mobiliteit in Amsterdam is een onderwerp dat zowel de inwoners als de politiek bezighoudt. Een belangrijk discussiepunt is de evaluatie van de zogenaamde ‘knip’ op de Weesperstraat, die begin volgend jaar wordt gepubliceerd. Deze zes weken durende afsluiting van een van de belangrijkste verkeersaders van de stad heeft voor veel debat gezorgd.
De mogelijke scenario’s
Zeeger Ernsting van GroenLinks legt uit dat er drie mogelijke scenario’s zijn voor de toekomst van de Weesperstraat: een harde knip zoals tijdens de pilot, een zachte knip met bijvoorbeeld rekeningrijden of een wegversmalling. Deze opties moeten worden afgewogen tegen de resultaten van de pilot.
Kritiek op de knip
Farley Asruf van de PvdA heeft kritiek geuit op de knip tijdens een van de vele debatten dit jaar. Hij stelt dat er in de toekomst geen grote verkeersexperimenten meer moeten worden gehouden. Asruf benadrukt echter dat er lessen kunnen worden geleerd uit het experiment op de Weesperstraat, met name op het gebied van nood- en hulpdiensten en interne samenwerking binnen de gemeente.
De visie van het CDA
Rogier Havelaar, fractievoorzitter van het CDA, is van mening dat er grote fouten zijn gemaakt tijdens de knip. Hij beschouwt het als een voorbeeld van hoe het niet moet. Volgens Havelaar moet er niet op deze manier met een stad worden geëxperimenteerd, zonder heldere criteria vooraf en zonder duidelijk onderzoeksdoel.
Discussie over de toekomst van mobiliteit
Naast de knip op de Weesperstraat, gaan Asruf, Ernsting en Havelaar ook in discussie over andere mobiliteitskwesties in Amsterdam. Zo bespreken ze de aangekondigde demonstratie van Extinction Rebellion op de A10, de nieuwe maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op veel wegen in de stad en geven ze hun visie op de mobiliteit van de toekomst.