European Sleeper, een Europees spoorbedrijf, heeft plannen om vanaf 2025 nachttreinen te laten rijden tussen Amsterdam en Barcelona. Deze ambitie stuit echter op enkele obstakels, met name vanuit de Franse spoorbeheerder. De Franse spoorwegen zijn druk en ondergaan momenteel grote renovaties, wat de implementatie van de nachttreinroute bemoeilijkt.
Uitdagingen op het Franse spoor
Volgens Elmer van Buuren, vertegenwoordiger van European Sleeper, is de weerstand van de Franse spoorbeheerder deels te wijten aan het feit dat ze moeten wennen aan een nieuwe speler op het veld. Dit is volgens hem niet ongebruikelijk in de spoorwegindustrie. Om de nachttrein van Amsterdam naar Barcelona te laten rijden, moet de trein dwars door Frankrijk reizen, wat de uitdaging vergroot.
Van Buuren legt uit dat het moeilijk is om een plek in de dienstregeling te bemachtigen. Naast de drukte op het Franse spoor, wordt er ook veel verbouwd vanwege jarenlang achterstallig onderhoud. Frankrijk lijkt niet enthousiast te zijn over de komst van het nieuwe spoorbedrijf. “Ze geven de indruk dat ze ons niet hadden ingepland in de dienstregeling en dat het moeilijk wordt om ons erbij te betrekken”, zegt Van Buuren.
Vertrouwen in Europese regelgeving
Ondanks deze uitdagingen blijft Van Buuren optimistisch. Hij wijst op de Europese regels die voorschrijven hoe spoorbedrijven moeten omgaan met capaciteitsvragen. “De Fransen zullen ook ruimte voor ons moeten maken”, stelt hij.
Het project voor de nachttrein naar Barcelona gaat door. Naast het regelen van de dienstregeling, worden ook de treinen geregeld. Of de start van de nieuwe nachttrein begin 2025 haalbaar is, moet nog blijken. “Het zou ook 2026 kunnen worden. Maar we moeten geduld hebben. Als je treinen wilt organiseren, moet je dat geduld hebben”, zegt Van Buuren.
Uitbreiding van de dienstverlening
European Sleeper heeft onlangs zijn dienstverlening uitgebreid met een nieuwe nachttrein die rechtstreeks van Amsterdam naar Praag rijdt. Voorheen was Berlijn de eindbestemming van deze trein. Deze uitbreiding toont de ambitie van het bedrijf om het Europese nachttreinnetwerk verder te ontwikkelen.