Grote steden vragen om meer bevoegdheden voor verkeersveiligheid

De vier grootste steden van Nederland – Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag – hebben een verzoek ingediend bij het kabinet voor meer bevoegdheden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ze willen dat buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) de mogelijkheid krijgen om verkeerscontroles uit te voeren en dat de steden zelf flitspalen kunnen plaatsen. Het doel is om het aantal ernstige verkeersongevallen te verminderen en de naleving van de nieuwe snelheidsregels te verbeteren.

Verkeershandhaving op lokaal niveau

Op dit moment is de handhaving van verkeersregels een landelijke verantwoordelijkheid. Hoewel gemeenten campagnes kunnen starten en maatregelen kunnen nemen zoals het aanpassen van verkeerslijnen of het plaatsen van smileypalen, ligt de daadwerkelijke handhaving bij de politie en het Rijk. Als een gemeente een flitspaal wil plaatsen, moet het Openbaar Ministerie dit goedkeuren. Voordat de flitspaal geplaatst kan worden, moet de gemeente er alles aan doen om duidelijk te maken dat de snelheidslimiet op de betreffende weg echt 30 km/u is, en dit gaat verder dan alleen het plaatsen van snelheidsborden.

Verzoek om extra bevoegdheden

Vanwege de beperkte middelen voor het plaatsen van nieuwe flitspalen en de beperkte capaciteit van de politie voor controles, vragen de vier grote steden nu om extra bevoegdheden. Ze willen dat boa’s snelheidscontroles kunnen uitvoeren en dat zij voertuigen kunnen bekeuren op basis van het kenteken, zonder dat het voertuig eerst moet worden gestopt. Daarnaast willen ze zelf flitspalen kunnen plaatsen in de stad. De opbrengsten van deze handhaving zouden dan naar een lokaal ‘verkeersveiligheidsfonds’ gaan.

Verkeersveiligheid in Amsterdam

Volgens Melanie van der Horst, de verkeerswethouder van Amsterdam, gebeuren er dagelijks ongeveer drie ernstige ongevallen in de stad, een aantal dat ze ‘afschuwelijk’ noemt. Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de Amsterdammers zich onveilig voelt in het verkeer. Bovendien schat de gemeente de maatschappelijke kosten van de ongevallen jaarlijks tussen de 710 miljoen en 2,8 miljard euro.

“Daarom vragen we het kabinet ook vanuit Amsterdam om meer bevoegdheden om zelf te kunnen handhaven”, zegt de wethouder. “Dat zou ons helpen bij het verbeteren van de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld als we zelf flitspalen kunnen plaatsen om te kunnen handhaven op de nieuwe maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.” Van der Horst ziet het als een ‘bijkomend voordeel’ dat de opbrengsten uit de boetes weer kunnen worden geïnvesteerd in het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Plaats een reactie