De Marnixstraat in Amsterdam, een belangrijke verkeersader in het stadsdeel Centrum, staat aan de vooravond van een grote transformatie. De gemeente heeft een ontwerp goedgekeurd dat de straat tussen de Bloemgracht en het Marnixplein een nieuwe inrichting geeft. Het doel is om meer ruimte te creëren voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en groen. Dit gaat ten koste van parkeerplekken, die verplaatst worden naar de Singelgrachtgarage-Marnix.
Start werkzaamheden in 2024
De herinrichting van de Marnixstraat staat gepland voor september 2024. Het plan omvat onder andere de introductie van eenrichtingsverkeer en de verbreding van fietspaden en voetpaden. “Het wordt niet alleen fraaier, overzichtelijker en daarmee ook veiliger, maar ook beter toegankelijk voor bijvoorbeeld gebruikers van OV”, zegt Micha Mos van stadsdeel Centrum.
Meer groen en bredere stoepen
Op dit moment rijden fietsers in de Marnixstraat over fietsstroken naast de gecombineerde tram- en autobanen. Deze fietsstroken worden breder gemaakt, terwijl de tramrails blijven liggen. De halte Bloemgracht wordt ook breder gemaakt voor betere toegankelijkheid. Auto’s blijven meerijden over de trambaan, maar dan wel alleen in noordelijke richting.
Door de verplaatsing van de parkeerplekken worden de stoepen breder. Er komen ook laad- en losplekken aan de oostzijde en meer ruimte om fietsen te parkeren. “De Marnixstraat heeft nu veel steen en asfalt. Er is behoefte aan meer groen”, aldus de gemeente. Ondanks de uitdagingen van de ondergrond vol kabels en leidingen, worden er aan de westzijde van de straat meerdere groenvakken gecreëerd. Bij het Marnixplein wordt een deel van het asfalt vervangen door gras of betontegels met gras.
Onderdeel van Project Binnenring
De herinrichting van de Marnixstraat maakt deel uit van het grotere Project Binnenring. Dit project omvat een route van ruim zeven kilometer die loopt via de Czaar Peterstraat, Sarphatistraat, Weteringschans en de Marnixstraat. Het doel is om meer ruimte te creëren voor fietsers en openbaar vervoer, en om een doorgaande fietsstraat te realiseren.