Herstructurering van metrolijnen in Amsterdam noodzakelijk voor groeiend reizigersaantal

Wethouder Van der Horst pleit voor ‘ontvlechting’ van metrolijnen

Volgens wethouder Van der Horst, verantwoordelijk voor Vervoer, is een herstructurering van de metrolijnen in Amsterdam, ook wel ‘ontvlechting’ genoemd, noodzakelijk om het groeiende aantal reizigers in de stad te kunnen accommoderen. Dit standpunt heeft ze vandaag uiteengezet in een brief waarin ze reageert op de zorgen van stadsdeel Zuidoost.

Samenvoeging van metrolijnen 50 en 53

Eerder deze maand werd het plan om metrolijn 50 (Isolatorweg – Gein) en 53 (CS – Gaasperplas) samen te voegen opnieuw genoemd. Dit zou betekenen dat bewoners van bepaalde delen van Zuidoost die naar het centrum willen reizen, zouden moeten overstappen. Echter, voor een reis vanaf daar naar Zuid zou dit juist niet nodig zijn. Volgens de Vervoerregio zou deze herstructurering de metro vaker en betrouwbaarder laten rijden en het systeem voorbereiden op de toekomst.

Bezwaren van stadsdeelbestuurders in Zuidoost

De stadsdeelbestuurders in Zuidoost zijn echter niet te spreken over dit plan. Ze hebben aan wethouder Van der Horst laten weten dat ze het ‘onwenselijk’ vinden en dat ze de directe verbindingen met het Centraal Station willen behouden. Ze vragen ook aandacht voor de sociale veiligheid en de drukte op station Van der Madeweg bij een groot aantal overstappers.

Groei van het openbaar vervoer

In haar reactie stelt Van der Horst dat het gebruik van het openbaar vervoer tot en met 2050 met ongeveer 40 procent zal groeien. Deze groei zal voornamelijk plaatsvinden in de gebieden langs de metrolijnen in de stad (Nieuw-West, Zuid en Zuidoost). Zonder de ontvlechting van de metro zal het metrosysteem het toenemende aantal reizigers niet kunnen faciliteren, aldus de wethouder.

Amsterdam met meerdere kernen

Van der Horst voorspelt ook dat Amsterdam op korte termijn zal bestaan uit meerdere kernen. Andere stations dan het Centraal Station zullen groeien en een belangrijkere rol in het netwerk krijgen. Het is volgens haar belangrijk om hier goed op te anticiperen, waarbij de gedeeltelijke ontvlechting een hulpmiddel is.

Voor- en nadelen van de ontvlechting

Gemeenteraadsleden hebben ook hun mening gegeven over de plannen. In een brief schrijven zij dat de ontvlechting zowel voor- als nadelen heeft. Ze wijzen erop dat een eenvoudiger netwerk een randvoorwaarde is vanwege tunnelveiligheidseisen. Ze willen dat het GVB in ieder geval laat weten hoe er op metrostation Van der Madeweg een betrouwbare en goed toegankelijke overstapsituatie geregeld wordt.

Protest van bewoners

Ook bewoners hebben hun zorgen geuit over de plannen voor de ontvlechting van de metro’s. Hoewel het plan niet nieuw is, werd het eerder na protest afgeblazen. In mei wordt bekend of het plan dit keer wel doorgaat, maar gezien de brief van Van der Horst lijkt het erop dat dit wel het geval zal zijn.

Plaats een reactie