Heuro: Nieuwe Nederlandse speler op de treinmarkt

Heuro, een nieuwe Nederlandse vervoerder, heeft ambitieuze plannen om vanaf 2028 de concurrentie aan te gaan met Eurostar, de huidige monopolist op de treinroutes naar Parijs en Londen. Het bedrijf, opgericht door vader en zoon Maarten en Roemer van den Biggelaar, wil meerdere keren per dag op en neer reizen en de lijn minstens twee keer per dag uitbreiden naar Groningen. Bovendien belooft Heuro lagere ticketprijzen.

De strijd tegen vliegreizen

“We willen de mensen uit het vliegtuig halen”, zegt Roemer van den Biggelaar. Hij wijst op het feit dat er nog steeds 55 vluchten per dag van Amsterdam naar Londen vliegen, terwijl er een efficiënte tunnel met hogesnelheidslijn beschikbaar is. De Van den Biggelaars hebben al langer plannen om iets op het spoor te ondernemen, maar eerdere gesprekken met de SNCF, de Franse nationale spoorwegmaatschappij, liepen op niets uit.

Concurrentie op de rails

Om de concurrentie met Eurostar aan te kunnen gaan, is het noodzakelijk dat Heuro tientallen hogesnelheidstreinen aanschaft. Deze treinen moeten een snelheid van 300 kilometer per uur kunnen halen en plaats bieden aan ongeveer 550 reizigers per trein. De totale kosten hiervan lopen op in de honderden miljoenen euro’s. Heuro beweert echter al twee investeringsmaatschappijen te hebben gevonden die bereid zijn om te helpen bij de financiering.

Meer kapers op de kust

Heuro is niet de enige die plannen heeft om de treinmarkt te betreden. Volgens de Britse krant The Telegraph zijn er meerdere partijen geïnteresseerd, waaronder de Britse miljardair Richard Branson. Andere potentiële nieuwkomers zijn het Spaanse Renfe, het Italiaanse Trenitalia en het Britse Evolyn. Ook regionale vervoerders zoals Arriva en Qbuzz hebben interesse getoond en hebben hiervoor een aanvraag ingediend bij de toezichthouder ACM.

Plaats een reactie