Deze zomer markeert het einde van een tijdperk voor de directe treinverbinding tussen Amsterdam en het Zwitserse Basel. Deutsche Bahn, de Duitse tegenhanger van de NS, heeft aangekondigd dat ze de ICE-dienst naar de stad niet langer zullen exploiteren. In plaats daarvan richten de twee spoorwegmaatschappijen hun blik op de toekomst, met plannen om vanaf 2025 een nieuwe verbinding naar München te laten rijden.
Waarom de verandering?
Hoewel de directe verbinding officieel pas met de introductie van de nieuwe dienstregeling wordt stopgezet, zal de laatste rechtstreekse ICE naar Basel al op 15 juli vertrekken. Dit komt door uitgebreide spoorwerkzaamheden in Zuid-Duitsland deze zomer. Reizigers die Basel willen bereiken, kunnen vanaf dan gebruik maken van de rechtstreekse nachttrein of overdag reizen met een overstap in Mannheim. Deze reis duurt ongeveer 6,5 uur.
Focus op München
De NS en Deutsche Bahn hebben opgemerkt dat steeds meer reizigers de trein naar München, de derde grootste stad van Duitsland, willen nemen. Daarom zijn er plannen om vanaf Amsterdam direct naar deze stad te rijden. De nieuwe route zou via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart lopen en zou vanaf 2025 operationeel moeten zijn.
Het definitieve besluit over de nieuwe verbinding naar München hangt echter nog af van de verdeling van de capaciteit door de netbeheerders in Duitsland en Nederland. Deze beslissing wordt in augustus verwacht. Hoewel het einde van de directe verbinding naar Basel voor sommigen misschien een teleurstelling is, biedt de nieuwe focus op München nieuwe mogelijkheden voor reizigers die deze bruisende Duitse stad willen verkennen.