NS past dienstregeling aan vanwege snelheidsbeperkingen op HSL

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben aangekondigd dat ze in juni de dienstregeling van de hogesnelheidslijn (HSL) zullen aanpassen. Deze wijziging is het gevolg van snelheidsbeperkingen die eerder dit jaar werden opgelegd vanwege scheurvorming in bruggen en viaducten op het traject. Volgens Arno Leblanc, woordvoerder van spoorbeheerder ProRail, is er op korte termijn geen oplossing voor deze problemen in zicht.

Constructiefouten en scheurvorming

In het najaar van 2022 werd een constructiefout ontdekt in een viaduct nabij het Zuid-Hollandse dorp Rijpwetering. Deze fout leidde tot scheurvorming, waardoor de gebruikelijke snelheid van 300 kilometer per uur niet langer veilig was. Op dit deel van het traject is de snelheid nu beperkt tot 80 kilometer per uur.

ProRail heeft vervolgens onderzoek laten doen naar negen andere constructies op het HSL-traject die op dezelfde manier zijn gebouwd. In afwachting van de resultaten van dit onderzoek werd de maximumsnelheid op deze delen van het traject verlaagd tot 160 kilometer per uur.

Snelheidsbeperkingen en dienstregeling

In januari van dit jaar bleek dat ook deze snelheid niet veilig was. Vijf van de negen onderzochte constructies waren niet sterk genoeg, waardoor ProRail de maximumsnelheid op deze locaties verder heeft verlaagd tot 120 kilometer per uur. Deze maatregelen hebben geleid tot aanzienlijke vertragingen, waardoor het niet langer mogelijk was om de volledige dienstregeling te handhaven.

Leblanc legt uit dat de nieuwe dienstregeling rekening houdt met de snelheidsbeperkingen en de daarmee samenhangende rijtijden. De treinen zullen beter over het uur worden verdeeld, zodat reizigers minder lang hoeven te wachten. “In de huidige dienstregeling zorgen de snelheidsbeperkingen ervoor dat treinen elkaar snel in de weg zitten, waardoor een kleine vertraging snel kan oplopen. Deze ‘vervolgvertraging’ zal met de nieuwe dienstregeling minder worden.”

Impact op de treindienst

Vanwege de snelheidsbeperkingen blijft het noodzakelijk om het aantal treinen tussen Breda en Amsterdam te verminderen. Bovendien heeft de NS minder nieuwe Intercity’s ontvangen dan verwacht, voegt Leblanc toe. “Met meer treinen op de HSL kan de vertraging te groot worden. Tussen Breda – Rotterdam en Rotterdam – Amsterdam blijven vier treinen per uur rijden, naast de Eurostar-treinen.”

Plaats een reactie