Ondergrondse fietsenstallingen: een jaar van uitdagingen

De ondergrondse fietsenstallingen bij het Centraal Station zijn nu meer dan een jaar in gebruik. Met hun opening werd de oude fietsenflat vervangen en ontstond er ruimte voor meer dan tienduizend fietsen. Maar ondanks de extra capaciteit, zijn er ook klachten. De grootste frustratie? De vaak defecte roltrappen.

De roltrappen: een bron van ergernis

Fietscoaches bij de roltrappen naar de ondergrondse stallingen waarschuwen fietsers voor de mogelijke gevaren. Ze helpen soms met duwen en waarschuwen wanneer de roltrappen buiten werking zijn. “Ik heb al veel mensen zien vallen omdat het glad is”, zegt een van de coaches. “En helaas zijn de roltrappen vaak stuk.”

Verkeerswethouder Melanie van der Horst deelt de frustratie van de fietsers. “Ik baal ervan. Net zoveel als alle andere fietsers”, zegt ze. Elke maand worden er ongeveer vijftien storingen geregistreerd. De oorzaak van de frequente storingen is nog onbekend. “We zijn nu bezig om met de leverancier de onderliggende problemen op te sporen.”

Garantie en oplossingen

Volgens Van der Horst zijn de roltrappen bij aankoop uitgebreid getest en functioneerden ze naar behoren. “Als je er dan een tijdje mee moet werken, blijkt er toch iets mis te zijn. Gelukkig zit er nog garantie op en gaan we er alles aan doen om het probleem weer op te lossen”, zegt ze.

Andere problemen

Naast de defecte roltrappen zijn er nog andere problemen. Zo zijn bakfietsen en scooters niet toegestaan, werken de schuifdeuren niet altijd en is de stalling aan de IJzijde niet altijd open.

De leverancier is momenteel bezig met reparatiewerkzaamheden aan de roltrap. Van der Horst hoopt dat de problemen binnenkort opgelost zijn. Maar sommige fietsers zijn sceptisch. “Ze repareren hem zo vaak en dan is hij daarna meteen weer stuk. Hij blijft kapot, dus ik geloof er niet meer zo in.”

Plaats een reactie