De Nederlandse politie heeft een nieuwe tool in haar arsenaal om de veiligheid op de wegen te waarborgen. Een nieuw type rollerbank, ontworpen om niet alleen scooters, maar ook fatbikes en andere elektrische fietsen te testen, is vandaag in gebruik genomen. Dit betekent dat de kans op boetes voor overtreders aanzienlijk is toegenomen.
De eerste tests
Vanochtend werden de eerste fatbike-rijders door motoragenten naar de nieuwe rollerbank bij een politiebureau in Oost geleid. De nieuwe apparatuur is ontworpen om te controleren of de elektrische fietsen zich aan de snelheidslimieten houden. Als een fatbike nog steeds trapondersteuning bood bij een snelheid van meer dan 25 kilometer per uur, of zonder te trappen harder dan zes kilometer per uur kon rijden, resulteerde dit in een boete van 290 euro.
De reacties op de nieuwe rollerbank waren gemengd. Een fatbike-rijder noemde het “vaag”, terwijl een scholier die bij hem achterop zat het juist een goede ontwikkeling vond. Gelukkig voor de bestuurder, zijn fatbike voldeed aan de regels en kon niet harder dan 25 kilometer per uur.
Efficiëntie en veiligheid
Volgens Willybert Oor, projectleider weg- en verkeerspolitie, kan met de nieuwe rollerbank elke elektrische fiets worden gecontroleerd. De reden dat er vandaag veel fatbikes werden getest, heeft volgens hem te maken met de populariteit van deze fietsen.
In het verleden controleerde de politie sporadisch fatbikes door zelf op het fietspad te fietsen, een methode die volgens hen ‘best arbeidsintensief’ was. De nieuwe rollerbanken, die ruim 17.000 euro per stuk kosten, maken het mogelijk om veel meer elektrische fietsen te controleren.
Uitrol over heel Nederland
In heel Nederland zullen 247 van deze nieuwe rollerbanken worden geïnstalleerd, ter vervanging van de oude modellen. Ze zullen bij bijna elk politiebureau worden geplaatst en sommige zullen door verkeersteams worden meegenomen om controles op locatie uit te voeren. Deze nieuwe aanpak zal naar verwachting bijdragen aan de veiligheid op de Nederlandse wegen.