De nieuwe maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in Nieuw-West, Amsterdam, heeft gemengde reacties opgeroepen bij lokale politici. Zeeger Ernsting, fractievoorzitter van GroenLinks, en Sheher Khan, fractievoorzitter van Denk, hebben de nieuwe snelheidslimiet getest en hun ervaringen gedeeld.
Ernsting ziet voordelen in lagere snelheid
Ernsting, die jaren geleden al een voorstel indiende om de maximumsnelheid in de stad te verlagen, is tevreden met de recente aanpassingen. “Het is lekker langzaam”, zei hij tijdens een rit op de Slotermeerlaan. “Je voelt je veel rustiger en hebt veel tijd om bijvoorbeeld op die fietser te letten.” Hij gelooft dat automobilisten gewoon nog even moeten wennen aan de nieuwe snelheid.
Khan heeft bedenkingen bij de verandering
Khan daarentegen, heeft zijn twijfels over de nieuwe snelheidsbeperking. “Het is ook heel goed kijken naar de borden. Ik had het gevoel dat ik hier topsport aan het bedrijven ben. Want je moet elke keer opletten, hoe hard mag ik hier nu rijden.” Hij vindt het vooral lastig om de snelheid in de gaten te houden tijdens het luisteren naar muziek. Khan is van mening dat de miljoenen die de snelheidsaanpassing kostte, beter gebruikt hadden kunnen worden om gevaarlijke kruispunten aan te pakken.
Veiligheid versus efficiëntie
Ernsting en D66-wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) benadrukken dat een snelheid van 50 kilometer per uur veiliger is, vooral na enkele ernstige ongevallen in Nieuw-West met voetgangers en fietsers. Khan erkent dit, maar hij vindt dat wegen met vrijliggende fietspaden ernaast veilig genoeg zijn voor 50 kilometer per uur. Hij spreekt van schijnveiligheid en vraagt zich af of de aanpassing echt nodig was.
De toekomst van de maximumsnelheid
Ernsting wil de nieuwe maximumsnelheid verder uitbreiden naar andere straten, zoals de Wibautstraat en Weesperstraat. De resultaten van een recente proef op deze straten worden begin volgend jaar besproken. In 2024 zal waarschijnlijk ook duidelijk worden wat de wethouder met de straat wil doen. Ondanks de verdeelde meningen, is het duidelijk dat de discussie over de maximumsnelheid in Amsterdam nog niet voorbij is.