Schiphol krijgt groen licht voor vermindering van vluchten

In een recente ontwikkeling heeft de luchthaven Schiphol toestemming gekregen om het aantal jaarlijkse vluchten te verminderen van 500.000 naar 460.000. Deze beslissing komt na een hoger beroep dat werd aangespannen door de Staat en de luchthaven zelf, nadat een voorzieningenrechter in april had geoordeeld dat Schiphol niet zomaar het aantal vluchten mocht verminderen zonder eerst een aantal tijdrovende procedures te doorlopen.

De weg naar vermindering van vluchten

Vorig jaar zomer had minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat besloten dat Schiphol vanwege geluidsoverlast het aantal vluchten moest verminderen naar 440.000 per jaar. Dit besluit werd echter in oktober herzien, omdat er meer tijd nodig was om de voorgestelde krimp te laten beoordelen door de Europese Commissie. Volgens internationale regels moet de commissie nagaan of alle alternatieven goed zijn onderzocht, of dat er geen andere mogelijkheid is dan het maximumaantal vluchten te beperken. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van stillere vliegtuigen of het inzetten van nieuwe aanvliegroutes.

Minister Harbers bedacht een manier om Schiphol toch al te laten krimpen naar 460.000 vluchten. Door deze vermindering als een ‘experiment’ te kwalificeren, hoeft Brussel er geen oordeel over te vellen. Het komende jaar zou dan worden gekeken of de overlast vermindert als het vliegtuiglawaai anders wordt gespreid.

Reactie van luchtvaartmaatschappijen

Meerdere luchtvaartmaatschappijen, zowel nationaal als internationaal, met KLM aan het hoofd, hebben het krimpbesluit van het kabinet aangevochten in een kort geding. Ze zijn van mening dat het kabinet roekeloos handelt door Schiphol te laten krimpen. De voorzieningenrechter gaf hen gelijk en oordeelde dat de Staat niet de juiste procedure had doorlopen. Het Hof in Amsterdam heeft echter nu bepaald dat de experimenteerregeling toch door mag gaan.

Deze beslissing markeert een belangrijke stap in de pogingen om de geluidsoverlast veroorzaakt door vliegtuigen te verminderen, terwijl tegelijkertijd de belangen van luchtvaartmaatschappijen en reizigers worden gewaarborgd.

Plaats een reactie