Schiphol verkrijgt natuurvergunning voor stikstofuitstoot

De luchthaven Schiphol heeft een natuurvergunning ontvangen, waardoor het nu legaal stikstof mag uitstoten. Volgens Christianne van der Wal, de demissionaire stikstofminister, heeft Schiphol voldoende maatregelen genomen om de stikstofuitstoot te verminderen.

Stikstofrechten van boeren opgekocht

Om in aanmerking te komen voor de vergunning, heeft Schiphol de afgelopen jaren stikstofrechten van boeren in de omgeving aangekocht. Door deze rechten te verwerven, heeft Schiphol zijn ‘stikstofruimte’ vergroot, wat de maximale hoeveelheid stikstof is die een bedrijf mag uitstoten. Dit betekent het einde van een gedoogconstructie, aangezien Schiphol tot nu toe niet voldeed aan de stikstofregels en een illegale hoeveelheid stikstof uitstootte. Dit werd echter gedoogd door het kabinet.

Belangrijk moment voor Schiphol

Schiphol beschouwt de toekenning van de vergunning als een belangrijk moment. De luchthaven stelt dat dit aantoont dat ze voldoen aan alle eisen van de Wet natuurbescherming, wat zekerheid biedt aan zowel de luchthaven als de omgeving. Minister Van der Wal benadrukt dat de toekenning van de natuurvergunning losstaat van politieke overwegingen of besluitvorming.

Geluidsoverlast en vliegbewegingen

Met de nieuwe vergunning zijn er tijdelijk 500.000 starts en landingen mogelijk. Echter, het kabinet heeft aangekondigd dat Schiphol volgend jaar moet inkrimpen naar 440.000 vluchten om tegemoet te komen aan omwonenden die veel overlast ervaren van het vliegtuiglawaai. Deze geplande krimp is inmiddels bijgesteld naar 452.500 vluchten per jaar.

Verzet van vliegmaatschappijen

Eerder dit jaar hebben vliegmaatschappijen zich in een kort geding tegen de Staat verzet tegen de krimpplannen van het kabinet. Ze bestempelden de plannen als ‘roekeloos’ en stelden alternatieve oplossingen voor om de overlast te verminderen, zoals het gebruik van stillere vliegtuigen. Schiphol zelf is van mening dat grenzen aan geluid en uitstoot effectiever zijn dan een maximumaantal vluchten per jaar. De rechter heeft de vliegmaatschappijen echter in het ongelijk gesteld en besloten dat de krimpplannen van het kabinet mogen doorgaan.

Plaats een reactie