De voorgenomen inkrimping van Schiphol is voorlopig van de baan, zo heeft demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Dit nieuws werd onlangs bekendgemaakt in een brief aan de Tweede Kamer.
Europese Commissie en internationale zorgen
In zijn brief legt Harbers uit dat zijn besluit voortkomt uit de positie van de Europese Commissie en de zorgen die zijn geuit door verschillende landen, waaronder Canada en de Verenigde Staten. Deze landen hebben hun bezorgdheid geuit over de mogelijke negatieve gevolgen van de krimp voor luchtvaartmaatschappijen. De Verenigde Staten hebben zelfs aangegeven dat de voorgenomen krimp ‘discriminerend en concurrentieverstorend’ zou kunnen zijn.
Impact op omwonenden
Harbers erkent dat het uitstellen van de krimp een ‘bittere pil’ is voor de omwonenden van Schiphol. Hij benadrukt echter dat het kabinet zich blijft inzetten voor het herstellen van de balans tussen Schiphol en haar leefomgeving. Dit blijft een urgente opgave waarvoor het kabinet zich onverminderd zal inzetten.
Toekomstige krimp nog steeds mogelijk
Ondanks het huidige uitstel, sluit Harbers de mogelijkheid van een toekomstige krimp van Schiphol niet uit. Hij geeft aan dat de luchthaven in de toekomst mogelijk alsnog zal krimpen, afhankelijk van de ontwikkelingen en de voortdurende inzet om de balans tussen de luchthaven en haar omgeving te herstellen.
Deze beslissing markeert een belangrijk moment in de voortdurende discussie over de groei en krimp van Schiphol, en de impact hiervan op zowel de luchtvaartindustrie als de omwonenden van de luchthaven.