Het stadsbestuur van Amsterdam heeft een nieuwe visie op de toekomst van Schiphol: de luchthaven moet kleiner worden. Deze verandering in standpunt is een aanpassing van het eerdere coalitieakkoord, waarin de gemeente zich uitsprak tegen groei van de luchthaven. Wethouder Hester van Buren (Lucht- en Zeehaven) heeft dit nieuws bekendgemaakt in een brief aan de gemeenteraad.
Verandering in denken over Schiphol
Deze nieuwe visie op Schiphol komt niet geheel onverwacht. Vorige maand uitte Van Buren al haar teleurstelling over het feit dat de geplande krimp van Schiphol niet doorging, onder druk van de Verenigde Staten en de Europese Unie. Ze benadrukte toen al dat het stadsbestuur graag zou zien dat de luchthaven zou krimpen.
Volgens de wethouder is er zowel in de politiek als in de maatschappij een verandering in denken over de toekomst van Schiphol. Ze stelt dat er in het verleden te weinig aandacht is geweest voor de belangen van omwonenden, de impact op het klimaat en de arbeidsomstandigheden op de luchthaven. “In deze klimaatcrisis kunnen we niet stilzitten en zijn we daarom voorstander van krimp”, aldus Van Buren.
Leefbaarheid en economie
Met deze nieuwe visie hoopt het stadsbestuur een betere balans te vinden tussen de leefbaarheid voor omwonenden van Schiphol en de economie. De luchthaven zorgt voor veel werkgelegenheid in de stad. De gemeente wil de komende tijd onderzoeken wat de impact van krimp zou zijn op de economie van Amsterdam.
Concrete invulling
Hoe deze verandering in standpunt concreet vorm gaat krijgen, is nog niet duidelijk. Het stadsbestuur gaat de komende tijd in gesprek met de gemeenteraad, de luchthaven en alle betrokken partners. Onderwerpen die op de agenda staan zijn onder andere het schrappen van nachtvluchten, een verbod op privéjets en het gebruik van schonere vliegtuigen.
“Het gesprek moet bijdragen aan een gezamenlijke en gedeelde visie op hoe Schiphol in de toekomst behalve economisch, ook duurzaam kan bijdragen aan de ontwikkeling van stad, regio en land”, aldus de wethouder.
Invloed van de gemeente
Amsterdam is voor twintig procent aandeelhouder van de luchthaven. Hoewel de gemeente geen doorslaggevende stem heeft, laat ze deze wel regelmatig horen. Zo heeft de gemeente zich in het verleden uitgesproken over onder andere de arbeidsomstandigheden van de werknemers, nieuwe investeringen die onvoldoende duurzaam waren en het beloningsbeleid van het bestuur.
Wat de definitieve positie van de gemeente is wat betreft Schiphol, moet voor de zomer duidelijk zijn.