Stadsranden Amsterdam krijgen meer openbaar vervoer

De gemeente Amsterdam heeft plannen om de bereikbaarheid van de buitenwijken te verbeteren door het openbaar vervoer in deze gebieden uit te breiden. Dit is een opmerkelijke verandering, aangezien er in de afgelopen jaren juist een aantal buslijnen buiten de ringweg zijn opgeheven of ingekort. Voor de wijk De Eendracht in Nieuw-West betekent dit dat buslijn 21 na een afwezigheid van 8 jaar weer in de buurt zal rijden.

Terugkeer van buslijn 21

Buslijn 21 reed tot 2015 langs de J.M. Den Uylstraat in Nieuw-West. De halte werd echter opgeheven vanwege verminderde subsidies van de Vervoerregio. Nu lijkt het erop dat de Vervoerregio van plan is om deze situatie te veranderen. Bewoners van de wijk zijn enthousiast over de mogelijke terugkeer van de buslijn. Een van hen zegt: “Ik zou erg blij zijn als de halte terugkomt, dan hoef ik niet meer 1 kilometer te lopen”. Een andere bewoner voegt toe: “Ik heb het aan mijn longen en dus kan ik niet te ver lopen. Nu moet ik de auto nemen naar de volgende bushalte.”

Uitbreiding openbaar vervoer in Zuidoost

Naast Nieuw-West zal ook de wijk Zuidoost profiteren van de uitbreiding van het openbaar vervoer. Er zullen vaker metro’s rijden in deze wijk. De plannen moeten in het najaar van 2024 gerealiseerd zijn.

Financiering en personeelstekort

Hoewel de plannen goed ontvangen worden, zijn er nog wel wat obstakels te overwinnen. Tanay Bilgin, gemeenteraadslid voor Forum voor Democratie, wijst op de financiering van de plannen en het personeelstekort bij het GVB. “Het is een heel goed idee, alleen er zijn nog wel veel hobbels waar we overheen moeten voordat de bus hier echt komt.” Het GVB geeft aan dat het totale aantal diensten niet zal toenemen, wat betekent dat de plannen alleen kunnen doorgaan als er op andere lijnen wordt gesneden.

Bilgin wijst ook op een ander financieel probleem. “De kosten voor lijnen buiten de ring worden gedekt door de winst die gemaakt wordt op het openbaar vervoer in het centrum.” Het grootste probleem lijkt echter het personeelstekort te zijn. Melanie van der Horst, de voorzitter van de Vervoerregio, zegt dat het GVB op dit moment kijkt naar onconventionele manieren om het personeelstekort terug te dringen, zoals het aannemen van Engelstalige chauffeurs. Daarnaast is Van der Horst in gesprek met het CBR om de wachtrij voor examens voor buschauffeurs te verkorten.

Plaats een reactie