De ingang van station Zuid aan de Parnassusweg in Amsterdam is twee weken eerder dan gepland heropend. De afgelopen weken is er intensief gewerkt om de ingang te herstructureren en ruimte te creëren voor toekomstige snelwegtunnels. De werkzaamheden zijn zonder problemen verlopen, waardoor treinreizigers sinds gisteren weer gebruik kunnen maken van deze ingang.
Werkzaamheden aan de Parnassusweg
De werkzaamheden aan de Parnassusweg begonnen op 12 juni. Het doel was om de ondergrondse leidingen te verwijderen om ruimte te maken voor de toekomstige snelwegtunnel, waarvan de bouw naar verwachting in 2028 zal beginnen. Gedurende deze periode waren treinreizigers genoodzaakt om de ingangen bij het Zuidplein en Gustav Mahlerplein te gebruiken.
Hoewel de werkzaamheden naar verwachting 13 weken zouden duren, zijn deze zonder problemen verlopen. In totaal is er 7.740 meter aan telecomkabels verwijderd, zijn er aanpassingen gedaan aan het riool en zijn er spanningskabels verwijderd.
Heropening van de Ingang en Fietspad
Met de voltooiing van de werkzaamheden is ook het fietspad naast de ingang weer geopend. De fietsrekken, met ruimte voor ongeveer 480 fietsen, zijn ook teruggeplaatst op hun oorspronkelijke locatie.
De Toekomst van Station Zuid en de A10-Zuid
De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan de vernieuwing van station Zuid. Het doel van het project is om de Zuidas te transformeren tot een internationale toplocatie met een gemengd stedelijk milieu. Om dit te bereiken en om geluidsoverlast te verminderen, zal een deel van de A10-Zuid ondergronds gaan.
De geplande tunnels zullen ongeveer een kilometer lang zijn en zullen zich uitstrekken tussen knooppunt De Nieuwe Meer (aan de westzijde) en knooppunt Amstel (aan de oostzijde). De aanbesteding voor de bouw van de tunnels is een maand geleden gestart. Eind september zullen maximaal drie bouwers worden geselecteerd voor verdere gesprekken. De oplevering van de zuidelijke tunnel is gepland voor 2034, terwijl de noordelijke tunnel naar verwachting in 2035 zal worden opgeleverd. De trein- en metrosporen blijven echter bovengronds.