Woningnet, de online woningzoekdienst, heeft de afgelopen anderhalve week te kampen gehad met technische problemen. Deze ‘hiccups’ hebben het voor woningzoekenden moeilijk gemaakt om te reageren op beschikbare woningen. Hoewel de directeur van Woningnet aangeeft dat het systeem nu weer stabiel is, is het nog onduidelijk wanneer woningzoekenden weer inzicht krijgen in hun kansen op een woning.
Woningzoekenden in onzekerheid
Marieke Geleijnse, al jaren ingeschreven bij Woningnet, is een van de vele woningzoekenden die door de technische problemen in onzekerheid verkeert. Na een relatiebreuk is ze op zoek naar een eigen plek. Ze heeft veel punten opgespaard in het nieuwe puntensysteem van Woningnet, maar door de technische problemen weet ze niet hoe groot haar kansen zijn op een woning in de gewenste wijken De Pijp of de Houthavens.
Ook Nora Post, een 76-jarige vrouw met beginnende Parkinson, ervaart problemen. Ze heeft een urgentie vanwege een renovatie in haar huidige woonblok, maar het online zoeksysteem van Woningnet zorgt voor veel stress. Ze heeft al een woning geweigerd en moet nu een volgende inschrijving doen, maar de technische problemen maken dit proces extra moeilijk.
Nieuw ICT-systeem oorzaak van problemen
Volgens Maarten Pel, directeur van Woningnet, zijn de problemen te wijten aan het nieuwe DAK-systeem (Digitaal Aanbod Kanaal) dat sinds december in gebruik is. Dit systeem, dat veel tabellen en datastromen gebruikt om de positie van een woningzoeker te bepalen, heeft aan de achterkant van de site voor technische problemen gezorgd.
Hoewel er inmiddels een ‘noodverband’ is aangelegd en het systeem weer werkt, is het nog onduidelijk wanneer woningzoekenden weer inzicht krijgen in hun kansen op een woning. Pel benadrukt dat het probleem de volledige aandacht heeft van Woningnet en dat het zinvol blijft om te reageren op woningen, ondanks de huidige onzekerheid.