De Stay Away-campagne, een initiatief van de gemeente om feesttoerisme te ontmoedigen, wordt uitgebreid naar meer landen. Deze campagne, die oorspronkelijk gericht was op Britse toeristen, zal nu ook ‘jonge jongens’ uit Nederland bereiken. Het stadsbestuur wil hen duidelijk maken dat ze misschien beter niet meer kunnen komen. De uitbreiding van de campagne was al gepland bij succesvolle resultaten.
Verhoogde leefbaarheid in de binnenstad
De vermindering van overlast door toerisme is een belangrijk onderdeel van het programma ‘Aanpak Binnenstad’. Het doel van dit programma is om de leefbaarheid in de binnenstad te verbeteren. De eerste maatregelen werden in 2023 ingevoerd. Afgelopen woensdag presenteerde de gemeente een uitbreidingspakket, waarin ze voortbouwen op bestaande, succesvolle maatregelen.
De Stay Away-campagne
De Stay Away-campagne werd vorig jaar geïntroduceerd. Britse mannen tussen de 18 en 35 jaar die online zochten naar termen als ‘cheap hotel Amsterdam’ of ‘pub crawl Amsterdam’ kregen een waarschuwingsvideo te zien. In deze video wordt een man door de politie gearresteerd en wordt iemand naar het ziekenhuis gebracht. De campagne kreeg veel aandacht, vooral in de Britse media.
Eind vorig jaar gaven burgemeester Femke Halsema en wethouder Sofyan Mbarki aan dat de campagne de stad niet minder aantrekkelijk heeft gemaakt voor Britse feesttoeristen. Ze zouden echter wel beter op de hoogte zijn van de geldende regels.
Uitbreiding van de campagne
Vanwege de positieve ontvangst van de campagne, heeft de gemeente besloten deze uit te breiden naar andere landen, waaronder Nederland. Binnen de landsgrenzen richt de campagne zich voornamelijk op ‘jonge jongens’. De gemeente heeft echter niet aangegeven hoe de overlast van deze groep zich verhoudt tot die van Britse toeristen.