Vanaf 2025 zullen taxi’s, bestel- en vrachtauto’s, brom- en snorfietsen en boten te maken krijgen met ingrijpende veranderingen. De huidige milieuzones zullen transformeren naar uitstootvrije zones, met als doel de luchtkwaliteit te verbeteren en geluidsoverlast te verminderen. Voor bestaande voer- en vaartuigen zullen er overgangsregelingen worden geïmplementeerd. Nienke van der Eerden, projectleider van het Actieplan Schone Lucht, legt uit wat deze nieuwe regels inhouden.
Uitstootvrije zones: de nieuwe norm
Vanaf 2025 zullen alleen voertuigen die na 2025 nieuw op kenteken zijn gezet en uitstootvrij zijn, toegang hebben tot de zone. Dit geldt echter niet voor personenauto’s en motoren. Het uiteindelijke doel is om de stad vrij te maken van benzine-, diesel- en gasmotoren en hybride voertuigen. Bestaande voer- en vaartuigen krijgen iets meer tijd om aan deze nieuwe regels te voldoen dankzij overgangsregelingen. “De maatregelen in 2025 gelden voor nieuwe voertuigen”, benadrukt Van der Eerden.
Verbetering van de luchtkwaliteit
De nieuwe maatregelen zijn gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad, het verminderen van de CO₂-uitstoot en geluidsoverlast, en het voldoen aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Uit een onderzoek van de Europese Milieugemeenschap (EEA) in 2021 bleek dat Amsterdam de slechtste luchtkwaliteit had van de grootste Nederlandse steden. Twee jaar later heeft de stad echter aanzienlijke vooruitgang geboekt en staat nu op plaats 126 van de 323 onderzochte Europese steden.
“We werken al tien jaar aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Volgens berekeningen van de GGD rookten we gemiddeld zes sigaretten per dag mee. Nu is dat gedaald naar vier en een halve sigaret per dag”, zegt Van der Eerden.
Reacties op de nieuwe maatregelen
De reacties op de aankomende maatregelen zijn gemengd. Een automobilist erkent het belang van de maatregelen voor het milieu, maar wijst ook op de financiële last die ze met zich meebrengen. Een scooterrijder deelt deze zorg: “Elektrische scooters zijn meestal vrij duur, dus ik weet niet of ik dat kan betalen.”
Een bestelbuschauffeur uit zijn bezorgdheid over de praktische uitvoerbaarheid van zijn werk: “We moeten ook gewoon ons werk kunnen doen. We werken overal in het land, ook in de binnenstad van Amsterdam. Hoe komen we daar zonder busje? In een bakfiets kun je niet alles meenemen.”
Een andere voorbijganger is echter bereid zijn scooter in te ruilen voor een elektrische variant: “De stad moet schoner worden. Het is het milieu of ons. En er zijn al genoeg van ons.”