VanMoof klanten kunnen mogelijk ongerepareerde fietsen ophalen

Vanaf komende donderdag tot 18 augustus kunnen klanten van VanMoof hun fietsen ophalen die ze voor reparatie hadden ingeleverd. Echter, er is een aanzienlijke kans dat deze fietsen niet gerepareerd zijn. Dit geldt alleen voor klanten die hun fiets voor reparatie hebben ingeleverd, niet voor degenen die een VanMoof hebben gekocht en nog op levering wachten.

Reparatiestatus afhankelijk van faillissementsdatum

Of een klant zijn of haar fiets in werkende staat terugkrijgt, hangt af van het moment waarop VanMoof met de reparatie is begonnen. Als de reparatie was ingepland vóór de faillissementsdatum van 17 juli, dan zal de fiets gerepareerd zijn. Echter, VanMoof had een aanzienlijke achterstand in reparaties, waardoor de kans groot is dat veel klanten een niet-gerepareerde fiets moeten ophalen. Fietsen waarvan de reparatie al was gestart, worden niet meer hersteld. De huidige reparatiestatus is te vinden in de app van VanMoof.

Ophalen van fietsen

Klanten die hun fiets kunnen ophalen, ontvangen een uitnodiging van VanMoof. Ze kunnen dan een tijdstip kiezen om hun fiets op te halen bij het servicepunt waar ze deze hebben ingeleverd. Dit kan in de komende drie weken, maar deze periode kan mogelijk nog verlengd worden. Klanten hoeven hun fiets niet persoonlijk op te halen; iemand anders mag dit ook doen, mits het reparatienummer, het framenummer en een kopie van de ID van de klant worden meegenomen.

Fietsen in het magazijn

Voor klanten wiens fietsen zich in het magazijn van VanMoof in Utrecht bevinden, is de situatie gecompliceerder. VanMoof heeft aangegeven dat ze vanwege het faillissement de verzendkosten niet meer kunnen betalen. Het bedrijf is nog bezig met het ontwikkelen van een plan om deze fietsen terug te sturen naar de klanten.

Boze klanten en faillissement

Toen VanMoof aankondigde dat ze de verkoop van fietsen hadden stopgezet en uitstel van betaling hadden aangevraagd, leidde dit tot veel ontevreden klanten. De winkels van VanMoof sloten hun deuren en klanten konden hun fietsen niet meenemen. Vorige week werd VanMoof door de rechtbank failliet verklaard. Het bedrijf, dat al jaren geen winst maakte, leed vorig jaar een verlies van 80 miljoen euro. VanMoof heeft aangegeven dat de aangestelde curatoren op zoek zijn naar mogelijkheden voor een doorstart.

Plaats een reactie