ProRail heeft op verschillende locaties tussen Amsterdam en Rotterdam snelheidsbeperkingen ingesteld vanwege veiligheidsproblemen op het spoor. De infrastructuurbeheerder heeft deze maatregelen genomen na de ontdekking van scheurtjes in viaducten en bruggen op het traject.
Constructiefouten leiden tot snelheidsverlaging
In de herfst van 2022 werd een constructiefout ontdekt in een viaduct nabij het Zuid-Hollandse dorp Rijpwetering. Deze fout resulteerde in scheurtjes in de constructie, waardoor de gebruikelijke snelheid van 300 kilometer per uur voor hogesnelheidstreinen niet langer veilig was. De snelheid op dit deel van het traject is daarom verlaagd naar 80 kilometer per uur.
ProRail heeft vervolgens een onderzoek laten uitvoeren naar negen andere constructies op het hogesnelheidstraject die op dezelfde manier zijn gebouwd. In afwachting van de resultaten van dit onderzoek werd de maximumsnelheid op deze locaties verlaagd naar 160 kilometer per uur.
Verdere snelheidsverlaging op vijf locaties
Uit het onderzoek bleek dat ook de snelheid van 160 kilometer per uur niet veilig was op vijf van de negen onderzochte locaties. Deze constructies bleken niet sterk genoeg te zijn, waardoor ProRail de maximumsnelheid op deze plekken verder heeft verlaagd naar 120 kilometer per uur.
“Door deze maatregelen ondervinden de treinen veel vertraging en is het niet langer mogelijk om de volledige dienstregeling te handhaven”, aldus ProRail. Dit heeft geleid tot het uitvallen van meerdere treinen op het traject. De internationale treinen blijven wel rijden, maar de reistijd is langer dan gebruikelijk.
Onderzoek naar mogelijke oplossingen
Er wordt momenteel onderzocht of er maatregelen genomen kunnen worden om de snelheid op het traject weer te verhogen. Het is nog onduidelijk hoe lang de huidige snelheidsbeperkingen van kracht zullen blijven.