De rotonde op het Mosplein, berucht om zijn onveiligheid en gebrek aan overzicht, ondergaat momenteel een grondige herinrichting. De werkzaamheden, die worden begeleid door omgevingsmanager Liselot van der Knaap, zijn gericht op het verbeteren van de veiligheid en het verkeersbeeld op de rotonde.
Fietsers in één richting en een grotere middenberm
In het verleden konden fietsers in beide richtingen rijden, wat vaak tot gevaarlijke situaties leidde. Om dit te veranderen, wordt er een extra oversteekplaats toegevoegd, waardoor fietsers voortaan alleen tegen de klok in zullen rijden. “We gaan ook de middenberm vergroten en verplaatsen, zodat automobilisten gedwongen worden om af te remmen als ze de rotonde naderen”, legt Van der Knaap uit. “Dit zal de rotonde overzichtelijker en veiliger maken.”
Reacties van de lokale bevolking
Veel fietsers zijn blij met de veranderingen. Een van hen merkte op: “Het is een drukke en gevaarlijke rotonde. Auto’s hebben vaak niet door dat fietsers voorrang hebben. Ik hoop dat dit een verbetering zal zijn.” Een andere fietser was het daarmee eens en voegde eraan toe: “Het was geen logische rotonde.”
Maar niet iedereen is blij met de werkzaamheden. Een lokale ondernemer uitte zijn zorgen: “Het is een doodsteek voor de winkeliers en marktmensen. Normaal gesproken is het altijd druk in onze winkel, maar nu heb ik geen klanten. Wat gedaan moet worden, moet natuurlijk gedaan worden. Maar het duurt wel erg lang.”
Elektrische machines en gefaseerde werkzaamheden
De werkzaamheden worden uitgevoerd met behulp van elektrische machines, waaronder een elektrische graafmachine. Deze machines zijn stiller en milieuvriendelijker dan hun dieseltegenhangers. De machinist merkte op: “Een elektrische kraan voelt anders dan een dieselkraan. Het bevalt goed, maar het opladen kan soms een probleem zijn, omdat er niet veel laadpalen zijn in Amsterdam.”
Om de hinder voor het verkeer te minimaliseren, worden de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd. “We proberen het gebied zo bereikbaar mogelijk te houden”, legt Van der Knaap uit. Auto’s worden omgeleid over de tegenovergestelde rijbaan, terwijl fietsers om het werkterrein worden geleid en voetgangers langs de werkzaamheden kunnen lopen. Er zullen echter enkele weekenden zijn waarin de hele rotonde wordt afgesloten om de volgende fase van de werkzaamheden voor te bereiden.