Een recente campagne van de gemeente, gericht op het bestrijden van seksueel misbruik en intimidatie, heeft een golf van discussie veroorzaakt. De campagne, die zich specifiek richt op heteromannen, is volgens sommigen een gemiste kans om een breder publiek aan te spreken. Onder hen is schrijver Jeffrey Dral, die de gemeente uitdaagde om de campagne te verbreden en te erkennen dat iedereen slachtoffer kan worden van seksueel misbruik.
De campagne: ‘Stop als zij niet wil’
De campagne, die in maart van start ging op initiatief van de VVD, bestaat uit posters met jonge mannen die een halt-gebaar maken. Het doel is om intimidatie en misbruik van mannen richting vrouwen tegen te gaan. Onlangs werd de campagne opnieuw gelanceerd, ditmaal met een specifieke focus op mannelijke studenten. De posters zijn overal in de stad te zien.
De kritiek: ‘Breder en beter’
Jeffrey Dral, een 28-jarige schrijver, heeft de posters gezien en voelt dat de campagne tekortschiet. Hoewel hij het prijzenswaardig vindt dat de gemeente aandacht besteedt aan seksueel misbruik, gelooft hij dat de campagne breder en beter had kunnen zijn. De huidige boodschap is volgens hem te specifiek gericht op mannelijke daders en vrouwelijke slachtoffers, terwijl mannen ook slachtoffers kunnen zijn van misbruik.
De oproep: ‘Verbreed de campagne’
Dral, die zelf slachtoffer is geweest van seksueel misbruik, heeft de gemeente opgeroepen om de campagne breder te trekken. Hij deed dit via een video op Instagram, die in korte tijd 25.000 keer werd bekeken. De gemeente heeft gereageerd op Dral’s actie en heeft aangegeven dat de timing en boodschap van de campagne specifiek waren, maar dat ze de misbruikcijfers in andere doelgroepen zullen meenemen in de evaluatie.
De toekomst: ‘Grenzen hebben we allemaal’
De gemeente sluit niet uit dat er in de toekomst een bredere, meer algemene campagne tegen seksueel overschrijdend gedrag zal worden gelanceerd. Dral hoopt dat dit zal gebeuren en ziet veel kansen om het beter te doen in een volgende campagne. “Ik ben er ook niet boos over of zo. Ik zie gewoon heel veel kansen om het beter te doen in een volgende campagne. Want grenzen hebben we allemaal.”