Een week na de invoering van de nieuwe maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in Amsterdam, blijven de meningen verdeeld. De nieuwe regelgeving heeft zowel voor- als tegenstanders, variërend van rijscholen tot taxichauffeurs.
Rijscholen zien voordelen
Erik Pas, een rijinstructeur in de stad, is positief over de verandering. Volgens hem heeft de snelheidsverlaging geleid tot veiligere wegen. Hij merkt op dat de vorige maximumsnelheid van 50 kilometer per uur in sommige delen van de stad, zoals Nieuw-West, vaak werd overschreden, met snelheden tot 70 kilometer per uur. “Ik vind het helemaal niet een onlogisch iets”, zegt hij over de nieuwe snelheidslimiet.
Taxichauffeurs minder enthousiast
Aan de andere kant van het spectrum staat taxichauffeur Laetitia Siegers, die de nieuwe regelgeving als een hinder ziet. Ze bekritiseert de overvloed aan nieuwe verkeersborden als een verspilling van belastinggeld en ziet de snelheidsverlaging als zinloos. Bovendien merkt ze op dat ze nu langer onderweg is. “Ik maak me niet druk, maar de irritaties zijn onderhuids,” zegt ze.
Effect op het verkeer
Ondanks hun verschillende standpunten, zijn Pas en Siegers het erover eens dat de snelheidsverlaging een merkbaar effect heeft op het verkeer. Pas merkt op dat de meeste automobilisten zich aan de nieuwe limiet houden, tot zijn verbazing. Siegers daarentegen merkt op dat de nieuwe regelgeving voor verwarring zorgt, met mensen die denken dat de 30 kilometer per uur limiet overal in Amsterdam geldt.
Reacties van brancheorganisaties
AT5 heeft ook de Vereniging voor Rijscholen en Instructeurs (VVRI) en de Amsterdamse Taxi Service om een reactie gevraagd. Beide organisaties hebben hun eigen zorgen geuit, maar hebben nog geen officiële standpunten ingenomen.
De gemeente houdt de situatie in de gaten
Een woordvoerder van verkeerswethouder Melanie van der Horst heeft aangegeven dat de gemeente de situatie nauwlettend in de gaten houdt. De eerste evaluaties van de nieuwe snelheidslimiet worden pas begin volgend jaar verwacht.