Verkeerde inschatting vertraagde oplossing ProRail-storing

Een storing die de verkeersleidingspost van ProRail in Amsterdam begin juni lamlegde, werd aanvankelijk onjuist beoordeeld als een snel op te lossen probleem. Dit is een van de bevindingen van een onderzoek dat ProRail en de NS hebben uitgevoerd naar de gebeurtenissen van die avond.

Verkeerde inschatting van de storing

Na de uitval van de verkeersleidingspost werden er meerdere pogingen ondernomen om de systemen snel te herstarten. “De verwachtingen voor het herstel van de storing en het hervatten van de treindienst werden gedurende de avond een aantal keer bijgesteld”, aldus ProRail. “Er was de overtuiging dat het een reguliere storing betrof die snel kon worden opgelost.”

Als gevolg hiervan kwam de zogenaamde crisismanagementorganisatie van ProRail pas laat bijeen. Ook was er vertraging in het advies van de NS om zelf alternatief vervoer te regelen en werd er laat begonnen met het organiseren van opvang. Dit leidde tot problemen voor tienduizenden bezoekers van een concert van Harry Styles in de Johan Cruijff Arena, die met de trein naar huis wilden. Sommigen konden ook op andere manieren niet naar huis en moesten overnachten in de Ziggo Dome.

Verkeerde informatie in de reisplanner

Daarnaast bevatte de reisplanner onjuiste informatie door de koppeling met het verkeersleidingsondersteuningssysteem. ProRail legt uit: “Door deze koppeling en onjuiste voorspellingen kregen reizigers bij het raadplegen van de reisplanner ten onrechte de indruk dat er weer treinen zouden rijden.”

Uiteindelijk werd de verkeersleidingspost in Utrecht ingeschakeld, maar pas om 9.00 uur op maandagochtend kon het treinverkeer worden hervat. Volgens ProRail strandden ongeveer vierduizend reizigers in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en op Schiphol.

Maatregelen voor de toekomst

Hoewel de spoorbeheerder aangeeft dat een nieuwe storing in de toekomst nooit volledig kan worden uitgesloten, is er wel betere monitoringssoftware aangeschaft om storingen eerder te detecteren. Ook wordt er gewerkt aan aanpassingen aan het reisinformatiesysteem, zodat reizigers sneller realiseren dat ze niet meer met de trein kunnen reizen.

Om reizigers toch te informeren, werd die zondagavond de tekst ‘geen treinverkeer mogelijk, zoek alternatief vervoer’ geplaatst. Helaas kwam deze informatie te laat voor de concertbezoekers.

Plaats een reactie