Veranderingen in de westelijke grachtengordel
Vanaf oktober zullen automobilisten in Amsterdam een nieuwe verkeerssituatie moeten navigeren. De gemeente is van plan om de eerste palen van het zogenaamde ‘palenplan’ in de binnenstad te installeren. Dit plan, dat eerder dit jaar door stadsdeel Centrum werd aangekondigd, is bedoeld om de sluiproutes die momenteel in het gebied bestaan, te beperken. Veel automobilisten gebruiken de grachten als een snellere route dan de hoofdroutes zoals de Nieuwezijds Voorburgwal en Marnixstraat, die eigenlijk voor dit doel zijn bedoeld.
Een proefperiode
In juli besloot het stadsdeel om het plan als een proef uit te voeren. Dit betekent dat de maatregel voorlopig tijdelijk is. Gedurende de proefperiode zal de gemeente onderzoeken hoe het verkeer reageert op de veranderingen en wat de impact is op de leefbaarheid in de omgeving. “We zullen buurtbewoners vragen om hun ervaringen te delen”, zegt een woordvoerder van de gemeente. “We zullen tweetalige flyers verspreiden en maandelijks een digitaal en fysiek spreekuur houden. We nodigen ook buurtbewoners uit om deel te nemen aan een panel om ervaringen te delen.”
Strategische locaties
De palen zullen worden geplaatst op bruggen over de Brouwersgracht, Blauwburgwal en Prinsengracht. Volgens het stadsdeel zijn dit strategische locaties die bedoeld zijn om verkeersoverlast in de westelijke grachtengordel, de noordelijke Jordaan en Haarlemmerbuurt te verminderen. Verkeer met een bestemming in deze buurten kan nog steeds in- en uitrijden.
Soorten palen
In de meeste gevallen zullen er vaste (uitneembare) palen worden geplaatst. Er is echter één uitzondering: een verzinkbare paal die de kade van de Keizersgracht met de Haarlemmerbuurt verbindt. Dit betekent dat het voor automobilisten niet langer mogelijk zal zijn om binnen de westelijke grachtengordel van de ene naar de andere buurt te rijden.