In een recente poging om moordverdachte Bretly D. te arresteren, werd de politie gedwongen om te rijden in het centrum van de stad vanwege verkeersbelemmeringen. Deze belemmeringen waren het resultaat van een initiatief van het stadsdeel Centrum, bedoeld om sluipverkeer in de westelijke grachtengordel te ontmoedigen. Dit bevestigt een woordvoerder van de politie.
Vertraging door het palenplan
De verkeersbelemmeringen waren onderdeel van het zogenaamde ‘palenplan’, waarbij op verschillende locaties in de stad de weg werd afgesloten. Dit plan was een proef, maar werd op 26 oktober opgeschort door de gemeente omdat het tijdverlies voor hulpdiensten groter was dan verwacht.
Impact op hulpdiensten
Hulpdiensten, waaronder de politie, brandweer en ambulancedienst, kregen een sleutel om de afsluitingen te omzeilen. Echter, het bleek een tijdrovende taak om de afsluitingen te openen en te sluiten. In veel gevallen kozen de hulpdiensten ervoor om om te rijden, omdat dit uiteindelijk minder tijd kostte.
De klopjacht op Bretly D.
Op 24 oktober werd de politie gedwongen om te rijden tijdens de klopjacht op Bretly D., die verdacht wordt van moord in Rotterdam en een steekpartij in Zutphen. Op dat moment was hij al meerdere dagen op de vlucht. De arrestatie van Bretly D. vond uiteindelijk een dag later plaats.
De impact van de verkeersbelemmeringen
Een woordvoerder van de politie kon niet bevestigen of het tijdverlies door de verkeersbelemmeringen heeft bijgedragen aan het feit dat Bretly D. niet eerder kon worden gearresteerd. “Maar met de paaltjes was er sowieso veel meer hinder, en elke seconde telt,” aldus de woordvoerder.
Een woordvoerder van het stadsdeel benadrukte dat de vertraging tijdens de klopjacht niet de directe aanleiding was om het palenplan op te schorten. De beslissing werd genomen op basis van alle meldingen en de zorgen van buurtbewoners over de impact van de verkeersbelemmeringen.