Vanaf maandag zullen automobilisten in Amsterdam beperkt worden in hun doorgang over de Brouwersgracht, Blauwburgwal en Prinsengracht. Dit is het gevolg van het zogenaamde ‘palenplan’ dat door het stadsdeel centrum is geïmplementeerd, waarbij tien doorgangen zijn afgesloten met paaltjes.
Wat is het ‘palenplan’?
Het ‘palenplan’ is een initiatief waarbij bepaalde doorgangen in de stad worden afgesloten met paaltjes om doorgaand verkeer te ontmoedigen. De eerste gaten voor deze paaltjes werden al in september gegraven. Er was echter enige tegenstand tegen het plan, met een onbekende persoon die purschuim in enkele van de gaten spoot.
Impact op bewoners en verkeer
Hoewel de gemeente aanvankelijk aangaf dat de buurt ‘bereikbaar’ zou blijven voor bewoners, betekent dit niet dat zij sleutels voor de paaltjes zullen krijgen. Ook zij zullen een alternatieve route moeten vinden. Uit een ‘reistijdanalyse’ die eerder dit jaar werd uitgevoerd, bleek dat bewoners van onder meer de noordelijke helft van het blok tussen de Keizers-, Brouwers- en Prinsengracht te maken krijgen met langere reistijden vanaf de Haarlemmerweg.
Er zijn ook zorgen over de gevolgen voor automobilisten die bij een paaltje aankomen en achteruit moeten rijden om weg te komen. Het onderzoeksbureau dat de analyse uitvoerde, adviseerde de gemeente om duidelijk aan te geven welke gebieden wel en niet toegankelijk zijn en om automobilisten een uitwijkmogelijkheid te bieden.
Overlast en verkeersdrukte
Volgens wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) zijn er sinds 2016 al ‘relatief veel’ klachten over overlast van doorgaand verkeer. Bovendien zouden de verkeerscijfers in de woonwijken hoger zijn dan verwacht op basis van het aantal woningen en bedrijven.
Nood- en hulpdiensten
Ook nood- en hulpdiensten hebben geen sleutel tot de paaltjes. Een woordvoerder van het stadsdeel centrum benadrukt echter dat deze diensten hebben meegewerkt aan het plan en dat aanpassingen zijn gemaakt waar nodig om de bereikbaarheid te waarborgen. Op sommige plaatsen zijn bijvoorbeeld overrijdbare palen geplaatst.
Monitoring en evaluatie
Gedurende het jaar dat de proef duurt, zal de gemeente de effecten ‘continu’ meten en monitoren. Dit zal gebeuren door middel van metingen, tellingen en een belevingsonderzoek onder bewoners en ondernemers. Uiteindelijk zal de stadsdeelcommissie centrum beslissen over ‘het al dan niet verlengen van het palenplan’.