Guido Frankfurther, een voormalig gemeenteraadslid en huidige vicevoorzitter van MKB-Amsterdam, heeft zijn droom om tramchauffeur te worden zien stranden. Ondanks zijn uitgebreide ervaring in het verkeer en zijn passie voor het openbaar vervoer, werd hij afgewezen na het falen van de eerste test van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB).
De uitdaging van de Vienna Test
Frankfurther, 60 jaar oud, heeft een indrukwekkende carrière achter de rug, waaronder een rol als verantwoordelijke voor het verkeer in het stadsdeel Centrum van Amsterdam. Echter, zijn vaardigheden bleken niet voldoende voor de zogenaamde Vienna Test van het GVB, een test die hij moest afleggen nog voordat de officiële sollicitatieprocedure begon.
De Vienna Test is een complexe oefening die de coördinatie tussen ogen, handen en voeten test. Frankfurther beschrijft het als een uitdaging die zelfs zijn veertig jaar rijervaring en behendigheid in tafeltennis niet konden overwinnen. Hij suggereert dat de test meer geschikt is voor jongere mensen die ervaring hebben met videogames, en niet voor vijftig- en zestigplussers zoals hijzelf.
De mening van een succesvolle sollicitant
Frank van Poorten, een 62-jarige voormalige diamantslijper die nu tramchauffeur is, is het niet eens met Frankfurther’s kritiek op de Vienna Test. Van Poorten, die ook de eerste keer voor de test zakte, stelt dat de test bedoeld is om te zien hoe kandidaten reageren op fouten en of ze kalm kunnen blijven onder druk.
Van Poorten benadrukt dat het beroep van trambestuurder een vak is dat geleerd moet worden. Hij vergelijkt het met een opleiding bij Ajax, waarbij alleen de beste kandidaten uiteindelijk overblijven.
De zoektocht naar nieuwe tramchauffeurs
Het GVB heeft momenteel te maken met een groot personeelstekort en is daarom een campagne gestart om nieuwe chauffeurs aan te trekken. Zowel jonge als oudere kandidaten zijn welkom om te solliciteren. Frankfurther suggereert dat het GVB cursusdagen zou moeten aanbieden voorafgaand aan de Vienna Test, maar voorlopig lijkt dit niet in de planning te zitten.
Van Poorten moedigt Frankfurther aan om het opnieuw te proberen, en benadrukt hoeveel voldoening hij haalt uit zijn werk als tramchauffeur. “Je mag door Amsterdam rijden, de mooiste stad van de wereld. Als je ochtenddienst hebt kijk je over de rails die helemaal in goud opgloeien. Dat is prachtig mooi. Het is het mooiste werk dat ik ooit heb gedaan.”