De aanhoudende problemen met de lift op station Bijlmer Arena in Amsterdam zorgen voor groeiende frustraties onder de reizigers. De lift, die essentieel is voor mensen met mobiliteitsproblemen, kinderwagens of zware bagage, is al enkele weken buiten werking. Dit heeft geleid tot ongemak en zelfs gevaarlijke situaties.
De dagelijkse worsteling
Stel je voor: het is 09.00 uur ’s ochtends en je stapt uit de metro op station Bijlmer Arena. Je hebt een kinderwagen bij je en je ziet dat de lift weer stuk is. Je moet de kinderwagen de trap op sjouwen, hopend dat iemand je helpt. Dit is de realiteit voor veel reizigers op dit station. Een NS-medewerker bevestigt dat dit niet alleen ongemakkelijk, maar ook gevaarlijk kan zijn. Hij heeft zelfs gezien hoe een moeder met haar kinderwagen van de trap viel.
En het zijn niet alleen ouders met kinderwagens die problemen ondervinden. Een oudere man in een rolstoel wordt gedwongen om de trap te nemen, terwijl een vrouw zijn rolstoel naar beneden tilt. Een andere reiziger uit zijn frustratie: “Ze zouden personeel moeten inzetten om deze mensen te helpen!”
Alternatieve routes zijn geen oplossing
Reizigers die de lift willen gebruiken, worden in de GVB-app doorverwezen naar station Strandvliet, bijna een kwartier lopen. Als je al in de metro zit en eruit wilt bij station Bijlmer Arena, kun je doorreizen naar station Diemen-Zuid of Holendrecht en daar een bus nemen. Maar voor veel reizigers is dit geen optie. “Dan kom ik te laat op mijn afspraak”, zegt een man die op krukken loopt. Hij overweegt de roltrap te nemen, maar dat is een flinke uitdaging. Uiteindelijk besluit hij hinkelend de trap af te gaan.
Waarom duurt het zo lang?
De liftproblemen begonnen eind november toen de deurbesturing defect raakte. Dit werd twee weken later opgelost, maar een maand later was het weer raak. De reden voor de vertraging in de reparatie is vaak het wachten op een ontbrekend onderdeel. Deze keer moet het onderdeel uit Zweden komen.
Het GVB heeft bevestigd dat het benodigde onderdeel inmiddels is aangekomen. Nu is het wachten op de herkeuring van de lift. Wanneer dit zal gebeuren, is nog onbekend. Een woordvoerder van het GVB zegt: “We doen er alles aan om dat deze week nog te laten gebeuren”. Ondertussen blijven de reizigers hopen op een snelle oplossing voor dit aanhoudende probleem.