Bewoners worden aangespoord om op elkaar te letten
Vanaf woensdagmiddag 12.00 uur geldt er in Amsterdam code oranje vanwege de aanhoudende extreme hitte. De temperaturen kunnen oplopen tot meer dan 33 graden Celsius, met ook warme nachten die de nachttemperatuur tussen de 22 en 27 graden houden. Deze waarschuwing van het KNMI blijft van kracht tot en met vrijdag.
De afgelopen week was er al een code geel voor de warmte, maar nu wordt deze waarschuwing opgevoerd naar code oranje. Dit houdt in dat de hitte niet alleen onaangenaam is, maar ook gezondheidsrisico’s met zich meebrengt, zelfs voor gezonde personen die fysiek actief zijn.
In de stad kunnen de hoge temperaturen leiden tot onwelwordingen en andere gezondheidsproblemen. Het KNMI heeft gewaarschuwd dat de hittekracht kan oplopen tot 9 of 10, wat betekent dat extra voorzichtigheid geboden is.
Gemeentelijk hitteplan in werking
Met de actieve hitteperiode is het landelijke en gemeentelijke hitteplan van kracht. De gemeente Amsterdam roept haar inwoners op om goed op elkaar te letten. Dit kan onder andere door hulp te bieden aan buren die het moeilijk hebben tijdens deze warme dagen. Bijvoorbeeld door boodschappen te doen of door een huisdier uit te laten als de eigenaar dat zelf niet kan.
Daarnaast blijven zwembaden en inloophuizen langer open om de Amsterdammers een plek te bieden om af te koelen en samen te komen. Het hitteplan blijft van kracht totdat de extreme temperaturen voorbij zijn, en het is belangrijk dat iedereen zich bewust is van de mogelijke gevolgen van deze hitte voor de gezondheid.
- Code oranje geldt van woensdag tot en met vrijdag
- Temperaturen boven 30 graden Celsius
- Hulpprogramma’s van gemeente actief
Het is cruciaal dat Amsterdammers zich goed voorbereiden op deze hitteperiode. Blijf gehydrateerd, zoek verkoeling waar mogelijk en let goed op kwetsbare medebewoners. Samen kunnen we ervoor zorgen dat deze warme dagen zo veilig mogelijk verlopen.


By











