Code oranje en smogwaarschuwing van kracht
Amsterdam maakt zich op voor een hittegolf die vanaf woensdag 12 uur van kracht is, met temperaturen die op vrijdag zelfs kunnen oplopen tot 37 graden. Het KNMI heeft code oranje afgegeven om inwoners te waarschuwen voor de extreme hitte en de bijbehorende gezondheidsrisico’s.
Om de Amsterdamse bevolking te helpen de hitte door te komen, worden er van woensdag tot en met zaterdag gratis zwemmogelijkheden aangeboden voor stadspashouders. In zes buitenbaden, waaronder het Flevoparkbad en het Noorderparkbad, kunnen zij zonder kosten genieten van verkoeling. Normaal gesproken kost een bezoek met een stadspas één euro, maar in deze periode is dat dus gratis. Wethouder Sofyan Mbarki benadrukt het belang van toegankelijkheid tot verkoeling, vooral tijdens zulke extreme weersomstandigheden.
Vorig jaar maakten tijdens een vergelijkbare hitteperiode 6600 van de meer dan 130.000 stadspashouders gebruik van dit zwemvoordeel. “Iedere Amsterdammer verdient verkoeling op warme dagen, je portemonnee mag niet bepalen of je wel of niet verkoeling kunt vinden in een zwembad”, aldus de wethouder.
Naast de hoge temperaturen heeft het RIVM ook een smogwaarschuwing afgegeven voor woensdag en donderdag. De luchtkwaliteit in Amsterdam wordt als ‘onvoldoende’ ingeschat, wat vooral gevolgen kan hebben voor kwetsbare groepen zoals kinderen, ouderen en mensen met luchtwegaandoeningen. Het advies is om binnen te blijven en zware inspanning te vermijden, omdat de ophoping van luchtvervuiling kan leiden tot irritatie aan ogen, neus en keel.
Met de verwachte zomersmog kunnen stofdeeltjes in de lucht zich ophopen door gebrek aan wind en zonlicht. Dit brengt extra risico’s met zich mee, vooral op dagen dat de temperaturen extreem hoog zijn, zoals deze week. Daarnaast zijn er zorgen over het openbaar vervoer: de NS heeft aangekondigd minder treinen te laten rijden op drukke trajecten zoals Amsterdam – Den Haag en naar Schiphol, vanwege de hitte. Dit valt samen met een landelijke staking die het openbaar vervoer verder zal verstoren.
De verwachting is dat de nachtelijke temperaturen niet onder de 20 graden zullen dalen, wat betekent dat Amsterdammers de volgende dagen al oververhit aan de dag zullen beginnen. Meteorologen adviseren om inspanning te vermijden en voldoende water mee te nemen bij het reizen. “We moeten erdoorheen”, zegt meteoroloog Matthijs van der Linden, “en let vooral op elkaar.” Zowel voor de gezondheid als voor het welzijn van medereizigers is het belangrijk om alert te zijn tijdens deze hete dagen.


By











