De buurt redt de kroeg: het verhaal van eetcafé Goos

In de Amsterdamse Rivierenbuurt is een bijzonder fenomeen gaande. Negen buurtbewoners hebben hun krachten gebundeld om hun geliefde eetcafé Goos te redden. Deze unieke onderneming wordt vastgelegd in de miniserie ‘Gozers’, uitgezonden door het AT5-programma Damsko. In de tweede aflevering maken we kennis met Raymond, de enige van de nieuwe eigenaren met ervaring in de horeca.

Van Warmoesstraat naar buurtkroeg

“Het was voor mij elke dag Koningsdag”, zegt Raymond lachend over zijn vorige baan in de Warmoesstraat. “Ik was daar meer een politieagent dan een horecamedewerker. Ik moest constant in de gaten houden wie er binnen mocht komen en wie te dronken was.” Nu is hij de manager en mede-eigenaar van Goos, een echte buurtkroeg. “In de ochtend komen de ouderen voor een kopje koffie, in de middag de moeders met hun kinderen, later de jongeren en in de avond het borrelpubliek en de eters. De hele buurt komt hier.”

Praktijkman in hart en nieren

Raymond, oorspronkelijk uit Den Helder, begon rond zijn achttiende achter de bar te werken. Studeren was niets voor hem, hij is een man van de praktijk. En die praktijkervaring komt goed van pas in zijn nieuwe rol. “Er is altijd wel iets aan de hand. Een lekkage die ik een hele dag probeer op te sporen, een personeelslid dat ziek naar huis gaat, of een kapotte koelwerkbank in de keuken. Het houdt nooit op.”

De uitdagingen van een collectief eigendom

Eens per maand houden de negen eigenaren een aandeelhoudersvergadering om lopende zaken en investeringen te bespreken. Maar de dagelijkse beslommeringen van het cafébeheer zijn iets waar de andere eigenaren, die niet op de vloer staan, misschien niet altijd rekening mee houden. “Ik denk dat we maar voor de helft begrijpen waar Raymond elke dag mee te maken heeft”, geeft mede-eigenaar Adriaan Krans toe.

Om een beter beeld te krijgen van de dagelijkse gang van zaken, draaien de eigenaren nu ook bardiensten. “We hebben allemaal wel een iets minder grote mond nu we zien hoe hectisch het kan zijn”, zegt Krans. Ook voor Raymond is dit een positieve ontwikkeling. “Ze zien nu dat je alle bestellingen direct door moet geven, want als je iets vergeet, krijg je een sneeuwbaleffect. Ze zien dat het allemaal niet zo makkelijk is.”

De miniserie ‘Gozers’ biedt een uniek kijkje in de uitdagingen en triomfen van een buurt die samenkomt om hun geliefde kroeg te redden.

Plaats een reactie