Met het nieuwe jaar heeft Albert Heijn, net als Lidl, de verkoop van sigaretten stopgezet. Deze stap is in lijn met de wettelijke verplichting die vanaf 1 juli 2022 alle supermarktketens verplicht om de verkoop van tabaksproducten te staken. Hoewel het nog onduidelijk is of deze maatregel het aantal rokers zal verminderen, lijken tabakszaken in de tussentijd te profiteren van de verandering.
Tabakszaken zien nieuwe gezichten
Gert Simons, eigenaar van een tabakszaak in de Molensteeg, kan zijn geluk niet op. “Sinds Albert Heijn, die hier om de hoek zit, gestopt is met de verkoop van sigaretten, zie ik veel nieuwe gezichten. Het is een interessante tijd voor ons,” zegt hij met een glimlach.
Liesbeth van der Zal, die een tabakszaak op de Haarlemmerdijk runt, deelt dezelfde ervaring. “Het is een kans om nieuwe klanten te leren kennen en te begrijpen wat hun behoeften zijn,” zegt ze.
Klanten reageren op de verandering
De reacties van klanten op de verandering zijn gemengd. Een klant vindt het betuttelend dat supermarkten geen sigaretten meer mogen verkopen. “Maar aan de andere kant was de eigenaar van de tabakszaak zo blij toen ik een pakje sigaretten bij hem kocht, dat het ook zijn voordelen heeft,” zegt hij.
Een andere roker, die sinds 2 januari naar de sigarenzaak gaat, lijkt niet van plan te stoppen met roken. “Er komt altijd een eind aan, dus dan kun je begraven of cremeren. Dat laatste is natuurlijk wel een optie, en dan zet ik op de kaart: in besloten kring gaat de fik erin en er mag gerookt worden”, vertelt hij lachend.
Hoewel de impact van deze verandering op de volksgezondheid nog moet worden beoordeeld, is het duidelijk dat tabakszaken in de tussentijd profiteren van de nieuwe klanten die hun weg naar hun winkels vinden.