Amsterdam test fietsers op de rijbaan voor verkeersveiligheid

Van 18 april tot 19 juli krijgen fietsers in Amsterdam de kans om de fietspaden van de Eerste Constantijn Huygenstraat en Bilderdijkstraat te verruilen voor de rijbaan. Deze proef, geïnitieerd door de gemeente, heeft als doel om te onderzoeken of deze verandering de veiligheid op het fietspad kan verbeteren.

De uitdaging van snelheidsverschillen

Stadsbewoners hebben het ongetwijfeld opgemerkt: de snelheidsverschillen op de fietspaden zijn aanzienlijk toegenomen door de opkomst van fatbikes en andere elektrische fietsen. Volgens de gemeente is dit niet bevorderlijk voor de veiligheid op de Amsterdamse fietspaden. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de slachtoffers van verkeersongevallen waarbij een ambulance betrokken is, een fietser is.

De proef: fietsers op de rijbaan

Tijdens de proefperiode kunnen fietsers die sneller willen dan 20 km/uur de rijbaan op, waar de maximale snelheid 30 km/uur is. Hierdoor wordt het snelheidsverschil tussen auto’s en fietsen in de stad geminimaliseerd. Om duidelijkheid te bieden, zullen er markeringen en verkeersborden op de weg worden aangebracht om aan te geven waar fietsers de rijbaan op kunnen.

Amsterdam Bike City Innovatielab

Het idee voor deze proef komt van het Amsterdam Bike City Innovatielab, dat oplossingen zoekt voor de snelheidsverschillen op het fietspad. Verkeerswethouder Melanie van der Horst merkt op: “Ik hoor steeds meer Amsterdammers van jong tot oud die niet meer durven te fietsen in de stad. Dit wil ik niet laten gebeuren.”

Eerdere maatregelen

De gemeente benadrukt dat dit niet de eerste keer is dat het fietspad wordt ‘ontlast’ door voertuigen naar de rijbaan te verplaatsen. In 2019 werden snorfietsers al naar de rijbaan verplaatst. Na evaluatie bleek dat de verkeersveiligheid, doorstroming en drukte op de fietspaden waren verbeterd en dat het aantal ongelukken waarbij een snorfietser betrokken was, aanzienlijk was gedaald.

Plaats een reactie