Vanaf 8 december zal de maximumsnelheid op de meeste wegen in Amsterdam worden verlaagd naar 30 kilometer per uur. Deze maatregel volgt op het voorbeeld van steden zoals Brussel, waar een soortgelijke regel al sinds begin 2021 van kracht is.
Ervaringen uit Brussel
Kris Hendrickx, een verslaggever van de lokale omroep Bruzz in Brussel, heeft de impact van deze maatregel op de mobiliteit in de stad nauwlettend gevolgd. Volgens hem heeft de Belgische hoofdstad zich goed aangepast aan de nieuwe snelheidslimiet. “Het is opmerkelijk, maar er zijn nauwelijks duidelijke nadelen te vinden in deze verandering,” zegt Hendrickx. “Uit metingen blijkt zelfs dat de reistijd niet significant is toegenomen.”
Veiliger verkeer
Volgens de experts die Hendrickx heeft gesproken, heeft de verlaagde snelheidslimiet geleid tot een rustiger verkeersbeeld. “Mensen rijden langzamer en minder nerveus, wat resulteert in minder ongevallen,” legt Hendrickx uit. “Dit was in ieder geval het geval in Brussel in het jaar na de invoering van de maatregel, en ook in andere steden die deze stap al eerder hebben genomen.”
Hendrickx merkt echter op dat deze daling in ongevallen in Brussel niet heeft doorgezet. Er wordt momenteel onderzocht waarom dit het geval is, maar een mogelijke oorzaak zou de toename van het gebruik van steps in de stad kunnen zijn.
Stadsleven verbeterd
De voordelen van de verlaagde snelheidslimiet strekken zich uit tot ver buiten het verkeer. “De stad wordt stiller en rustiger,” zegt Hendrickx. “Het is alsof een constante, razende kiespijn plotseling verdwijnt. Het geeft je een gevoel van ‘wauw’.”
In Brussel werd de maatregel aanvankelijk bekritiseerd, maar die kritiek verstomde al snel. Het is nog onduidelijk of dit ook in Amsterdam het geval zal zijn, aangezien verkeersmaatregelen in de stad vaak gevoelig liggen. Eerdere maatregelen zoals het palenplan en de knip hebben al tot boze reacties van automobilisten geleid.
Communicatie is de sleutel
Volgens Hendrickx is de manier waarop de maatregel wordt gecommuniceerd cruciaal voor de acceptatie ervan. “Het is een boodschap die je gemakkelijk kunt overbrengen aan weggebruikers: dit is geen pestmaatregel, maar een maatregel voor verkeersveiligheid,” zegt hij. “Uiteindelijk kan iedereen begrijpen dat we minder verkeersdoden en gewonden in de stad willen.”
In de nacht van 7 op 8 december worden de aankondigingsstickers verwijderd en wordt de nieuwe snelheidslimiet van kracht op de meeste wegen in Amsterdam. Op doorgaande wegen zoals de Wibautstraat blijft de limiet echter 50 kilometer per uur.